Min blogg räd

image45


För några dagar sen tog jag i ren tristess och sökte på knuff.se och intressant.se efter bloggar som handlar om kärnkraft. Inte förvånande så var de flesta av dom fyllda med missförståenden och dålig vetenskap.

Men eftersom jag är allergisk mot sådant så bestämmde jag mig för att kommentera i princip varenda blogg. Har fått lite svar men en särskild person sticker ut och det är "Leif Arnold". Det är inte bara det att han debatterar genom att citera artiklar han vägrar ge referenser till. Han är också tydligen involverad i något suspekt företag CMEF
 
http://www.cmef.eu/sv/main.asp
Som påstår sig vara redo att lansera en liten och portabel fusionsreaktor år 2012. Denna fusions reaktor är inte bara liten och behändig utan är också kapabel att producera en plasma temperatur på en miljard kelvin. Inte illa. Märkligt nog så verkar företaget ha svårt att få ihop pengar eftersom de söker investerar. Så varför öppnar jag inte plånboken direkt för att sponsa detta fantastiska projekt som kommer rädda världen från den stygga kärnkraften?
Bullshit

Haken är att det finns några saker som gör en minst sagt misstänksam. För det första så verkar det inte finnas en enda referens till någon journalartikel som kan styrka dessa uppseendeväckande påståenden om deras "focus fusion". Dessutom så beskrivs en av skaparna(Eric Lerner) till apparaten som en brilliant "astrologfysiker" som försöker visa att big bang teorin är fel. Han har till och med skrivit en bok om det som turligen nog har blivit isärplockad här.
http://www.astro.ucla.edu/~wright/lerner_errors.html
Förmodligen är det väll Leif Arnold som inte vet hur man översätter astrophysicist till svenska. Men att översätta det till astrologfysiker visar ju hur bra koppling han har till vetenskap.

Googlar man efter Eric Lerner och crank så hittar man en del roliga stycken. Jag gjorde även en citat sökning på Eric Lerner för att se om han NÅGONSIN blivit publicerad i någon vetenskaplig journal och hittade inte något alls. En välmeriterad vetenskapsman med andra ord. Därför så ger jag inte många ören för hans lilla fusions apparat.

Nej man hittar då fan alla typer på nätet det är en sak som är säkert. Frågan är väll hur många kronor som denna Leif Arnold kommer kunna lyckas få i investeringar när hela projektet har en så solid vetenskaplig bas?

Vill ni läsa Leif Arnolds inlägg i en blogg diskussion så gå till denna länken. Johan Simu är ju förstås jag själv.
http://www.s-info.se/page/blogg_reply.asp?id=1672&blogg=12720&multiple=1

Men förutom det spektaklet så har jag stött på några bloggare som kanske är lite öppensinnande gällande sina fördommar mot kärnkraft. Får se ifall de är öppna för att lära sig lite om varför vi inte kan få ett tjernobyl och hur vi ska ta hand om avfallen. Det vore kul ifall man åtminstone lyckas konvertera någon motståndare med fakta och sunt förnut.

Kommentarer
Postat av: David C Bernvi

Gillar dina sakliga argument, kul att hitta någon annan från MFK i bloggvärlden.

Postat av: David C Bernvi

Tejna Johan igen! Du känner inte för att gå med i CUF? Eller du kanske redan är medlem? Mejla mig gärna som MFK:are i annat fall! :)

2007-04-05 @ 07:54:14
URL: http://bernvi.blogspot.com
Postat av: Freja Miljo

Hej,
Intressant att du svarade på min kommentar om Kärnkraft i min egen blogg. Fegt tycker jag. Anser fortfarande att du är lurad. Det hjälper inte att du säger attt avfallsfrågan skall vara löst inom 30-40 år. Det är nu vi produerar avfall!!
Och jag tror att missat att läsa in dig om du tror att kolbrytning är jämnställd med kolbrytning.
mvh
Freja

2007-04-08 @ 20:12:54
Postat av: Johan Simu

Fegt? Jag ville bara att du skulle se svaret. De flesta verkar bara kommentera snabbt och sen aldrig mer återvända till bloggen de kommenterar.

Vi har lösningen på avfallsproblemet idag. Men att bygga ut tekniken fullskaligt tar 30-40 år. Det hade kunnat få fortare ifall det fanns någon anledning till det. Men det gör det inte. Avfallet ligger tryggt och säkert i avfallsbassängerna i minst 100 år om vi vill.

Jag tycker det är intressant att du inte ens är intresserad av att höra lösningarna utan enbart vill avfärda kärnkraft. Att vara teknikfientlig är inte direkt en fördel ifall man vill lösa klimatproblemen.

Du anser att jag är lurad. Du har aldrig funderat på om det är du som är lurad? Jag har som sagt utbildningen som krävs för att kunna utvärdera metoderna på egen hand utan att lyssna på propaganda från någon sida. Lurad blir endast de ignoranta.

hälsningar
johan

2007-04-08 @ 23:56:02
URL: http://gronarealisten.blogg.se
Postat av: Freja Miljo

Att jag är utbildad det kan du ta dig i backen på. Naturvetare ända ut i i de ringprydda fingrarna...
Och jag är dessutom allt annat än teknikfientlig.
Jag är däremot till skillnad från dig ej varken lättköpt eller lättlurad. Det FINNS idag ingen fungerande teknik för att ta hand om avfallet långsiktigt. Minns att 100 år är en fjutt i dessa sammanhang Johan...
Minns också att detta handlar om att tjäna pengar Johan. Den propaganda du blivit indoktrinerad av är den propaganda som kärnkraftsindustrin använt för att få folk att tro på kärnkraften som förlösare av energibristen. Om detta är inget man gör för att rädda världen utan för att man kan tjäna pengar på tekniken.

2007-04-09 @ 19:23:06
Postat av: Johan Simu

Som jag kommenterade i din blogg. Phoenix forskningsreaktorn i Frankrike, BN serien av reaktorer i Rysslan med flera demonstererar att breeder reaktorer är en mogen teknik och däri ligger lösningen till avfallsproblemet. Det kanske tar 40 år att bygga ut tekniken storskaligt för att ta hand om vårt avfall. Men avfallet ligger tryggt i våra bassänger i minst 100 år så det finns ingen anledning att ha bråttom.

Jag har inte blivit indoktrinerad av någon propaganda. Om du inte dristar dig att kalla universitetsläroböcker i kärnfysik för propaganda. Vetenskapliga sanningar förblir sant oavsett vem som säger dom. Att de sen tjänar pengar på det har jag inget som helst emot.

2007-04-09 @ 23:57:27
URL: http://gronarealisten.blogg.se/
Postat av: festecaulnece

Bitcoin - the currency of tomorrow! There is a possibility Mining it for free today Bitcoin today 1 a day, the start of mining is free

Bitcoin EOBOT Free

2015-05-25 @ 19:18:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback