Mitt svar till Torbjörn Johansson

Torbjörn Johansson skrev ett svar till mig i Borås Tidning.
http://www.bt.se/edrum.jsp?article=265169
Här är det svar jag skickade in just.

Jag måste ge Torbjörn beröm, han är duktig på återvinning, iallafall av argument!
Men vissa argument bör man nog låta förmultna i komposten, speciellt de som är baserade på ack så verklighetsfrämmande myter. Vi har uran för oöverskådlig framtid, tusentals år om vi är pessimistiska, hundratusentals år om vi är optimistiska. Inte ens skogarna är oändliga! De existerar enbart på grund av det största kärnkraftverket, vår käre sol. Men även solens bränsle är ändligt, väte nybildas inte! Ska vi då följa Torbjörns absurda logik och insistera på att kalla både skogar och solkraft för ändliga energikällor? 
Ändlig, oändlig. Du får gärna kalla uran vad du vill, men hundratusen år är marginaler goda nog för vem som helst!

Det Torbjörn inte förstår är att det finns miljövänner som väljer att basera våra åsikter på solid vetenskap. Vi köper helt enkelt inte de tomma och trötta argument som ni miljöpartister slänger ur er. Ni har inte ett enda argument mot kärnkraft som håller vid en lite närmare granskning. Hela er argumentation mot kärnkraft är  pessimistisk och vetenskapsfientlig skräckpropaganda utan substans.

Som svar på Torbjörns fråga, jag har inte något som helst emot att flytta nära ett kärnkraftverk. Ren energi alldeles runt knuten på mitt hus och ren luft på köpet. Vad kan vara bättre? Bor jag där behöver jag inte oroa mig för polyaromatiska kolväten och andra cancerframkallande gifter jag inte ens kan uttala namnen på, gifter som biovärmeverken spyr ur sig. Gifter som förövrigt ni miljöpartister behändigt väljer att ignorera. Det är inte lika spännande att propagera mot saker som inte strålar kanske? Denna hemska osynliga strålning från kärnkraften som inte ens lyckats skada en enda person i Sverige men ändå skrämmer den så många.

Det är nog dags att Torbjörn förpassar sin orealistiska strålningsfobi till skräpkorgen och utbildar sig lite om kärnkraft. Klimat, miljö och ekonomi tjänar alla på att avveckla fossila bränslen och utveckla kärnkraften.

Johan Simu
Fysik student
Medlem miljövänner för kärnkraft.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback