Uranbrytning

image49

Jag kan erkänna att jag inte vet särskilt mycket om gruvor eller brytning av mineraler. Men jag börjar bli leds på allt snack om att just uranbrytning ska vara SÅ hemskt. Jag visste inte om jag ska skratta eller gråta när jag hörde en same på tv spekulera att en vanskapt renkalv berodde på uran prospektering.
Jag kommer skriva mer ingående om ämnet snart men vill bara nämna två saker jag just hittade när jag sökte igenom lite journaler.

L. Quindós Poncela et al Radiat Prot Dosimetry, Aug 2004; 111: 41 - 44.

Tourist guides and cave maintenance workers, who remain underground much longer, receive higher

doses than do workers in uranium mines, but in both cases all the calculated doses are lower than the upper

limit of 20 mSv y1 recommended by the ICRP(6).


På ren svenska. Man utsätts för en större stråldos om man är turistguide i grottor än om man jobbar i en urangruva!! När ska greenpeace sätta stopp för grott turism?

R.A. Akber et al Radiat Prot Dosimetry, Dec 1992; 45: 137 - 140

image50


Ovan är en tabell för dosen från radon som invånare i några samhällen runt kanadensiska utsätts för varje år. Dosen från radongas skapat av urandrift är endast 5% av den naturliga dosen från radon. Helt obetydligt med andra ord.

Kommentarer
Postat av: David C Bernvi

Bra! Slå hål på myten! Och låt förnuftet segra!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback