Saker jag vill se

Det finns några saker jag vill se och uppleva under min livstid, av någon anledning så är alla mer eller mindre destruktiva. Jag antar att det är för att jag är kille! Det som är överst på min lista är att jag vill se en supernova. Som tur är så finns det en prima kandidat för det på hyffsat lagomt avstånd från jorden.

Eta Carinae
image200

image201

Med lite tur så kan denna lilla raring smälla snart och det kommer bli en show som heter duga med tanken på att det är den största stjärnan man någonsin hittat och väldigt nära gränsen för hur stora stjärnor överhuvudtaget kan bli. Vilken nörd som helst blir upphetsad av tanken. Om jag någonsin får lite extra tid över så måste jag seriöst studera fysiken bakom supernovor, det rent allmänna förstår jag, Men att jobba med det och göra modeller av det måste vara grymt intressant. Det är trots allt de som gör allt liv och vår existens möjlig. Det var astronomi som en gång i tiden gjorde mig intresserad av vetenskap. En av mina syrror gav mig en astronomibok i julklapp när jag var 8 år. väldigt strategiskt måste jag säga. Hade varit intressant att veta vad jag hade gjort nu ifall jag inte hade fått den boken.

Det är bara hålla tummarna för att Eta Carinae ska smälla nångång under de kommande 50 åren. Inget kan få en att inse mänsklighetens obetydlighet lika tydligt som en supernova.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback