Första inlägget

En ny blogg har skådat dagens ljus!

Dawn

Om ni är som mig, fruktansvärd leds på hur snevinklad miljödebatten är, då är detta bloggen för er. Jag är en trogen miljövän men jag är helt emot den ovetenskapliga och felaktiga synen de traditionella miljörörelserna har på miljöproblemen. Det vidriga sätt greenpeace, naturskyddsföreningen, miljöpartiet med flera manipulerar fakta är motbjudande. Det är dags att injecera en smula realism och vetenskap i debatten!

Vem är jag då, som tror att jag kan åstakomma något sådan? Jag är ingen expert av något slag, inte ännu! Men jag har en brinnande passion för vetenskap, fysik i synnerhet. Det har jag haft sen jag var en liten grabb på 9 år som fick min första astronomi bok i julklapp. Sen dess har kunskapstörsten varit ändlös.
Nu 13 år senare är jag inne på mitt tredje år på fysikprogrammet vid Göteborgs Universitet och har som bäst smygit igång med mitt examensarbete inom kärnfysik.  Fysik är min livspassion. Jag visste redan i mellanstadiet precis vad jag vill göra med mitt liv.

Den största läxan jag lärt mig hittils under min utbildning är hur otroligt rigorös vetenskap är. Många påstår att visdom ligger i att veta att vi inte vet någonting. Men de som har den attityden borde ta sig en bra titt på dagens vetenskap. Männsklighetens största prestation är utan tvekan denna fantastiska kunskapssamling som dagens vetenskap är. Vi har idag kunskaperna och tekniken för att kunna lösa all miljöproblem, producera energi och mat i överflöde åt varenda person på jorden och dessutom ge dom tak över huvudet. Det som saknas är ekonomisk vilja.

Vi går mot en fantastiskt ljus framtid, det viktigaste är att vi har förtroende för tekniken. Endast om vi börjar sträva bakåt, så som miljörörelserna predikar, kommer vi vara förlorare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback