Allmänbildning i kritisk tänkande vore på sin plats

image127



Vad har TV-shop, kreationism, religion, alternativ medicin, greenpeace och tv programmet det okända gemensamt?
För att tro på något av dom så måste man först lägga åt sidan alla tendenser till kritiskt tänkande och rationalism.

Såhär tänker alltför många när de slår på tv shop.
"WOW en ny mojäng som kan få mig att gå ner i vikt, UTAN att svettas hit med telefonen".
Såhär ska man tänka.
"Hmmm om man går till botten med det så beror övervikt främst på ett kontinuerligt kaloriöverskott. Kan ett bälte som syftar att få mina bilringar att vibrera fem minuter per dag skapa ett kalorimässigt underskott utan att jag ändrar min diet?"

Såhär tänker alltför många när de ser på det okända.
"En skål trillade i golvet, det MÅSTE vara andar, specielt eftersom den där konstiga gubben säger så!"
Såhär ska man tänka.
"Finns det möjligtvis en enklare förklaring än att anden av någons döda farmor kommit tillbaka från andra sidan enbart för att stöka till köket?"

Det vore nog väldigt nyttigt ifall det i gymnasiet och grundskolan ingår kurser som helt handlar om att lära sig analysera olika situationer kritisk i ett försök att hitta den enklaste och mest logiska förklaringen. Kursen skulle till exempel kunna innehålla en massa exempel som de ovan. Helt enkelt lära folk att dra egna slutsatser så att de INTE anammar de slutsatser som programmet, reklamen eller suspekta föreningen i fråga försöker förmedla. En demokrati är aldrig bättre än de som röstar och om de som röstar är okapabla att ta rationella beslut så faller demokratin.

Den enklaste förklaringen är nästan alltid den rätta

Kommentarer
Postat av: Dr. Jan S.

Vänner,
Jag har för mig att den filosofisk-teoretiska facktermen lyder: "Ockams rakkniv" - den teori som är ?enklast? får företräde.
Trevlig Helg! :-)

2007-07-06 @ 20:24:09
Postat av: Johan Simu

Jajjamän gamla hederliga Occam. Tyvär så använde Occam sin egen rakkniv på frågan om universum och drog därefter slutsatsen att gud är enklaste förklaringen till universums existens. Därmed så diskvalifierance han sig i mina ögon från att använda sin rakkniv mer ;)

Postat av: Glenn

Att religion par se är emot kritiskt tänkande är den största lögnen jag läst idag. Ganska knepigt att några av dagens ledande filosofer som Alvin Plantiga och William Lane Craig är religösa. Visst vissa religioner är säkerligen emot kritiskt tänknade, tex de flesta sk destruktiva sekter.
"Var säker på din sak före du öppnar käften"
Och ja, William Ockham var religös med..

2007-07-07 @ 14:44:06
Postat av: Johan Simu

Glenn det jag menar är att jag ser inget logiskt i att tro på att en kille för 2000 år sen kunde förvandla vin till vatten och bota folk med handpåläggning. Det verkar inte mer rimligt för mig än att tro på de grekiska gudahistorierna.
En tro på en religion kräver i mina ögon att man bortser från logiskt tänkande. Det är väll något som de flesta troende verkar hålla med om? Dvs tro handlar om känslor och hjärta inte logik.
Jag har däremot inte sagt att religion är emot kritiskt tänkande. Jag menar att för att tro på en specifik religion måste man lägga undan logik, inte att religion tvingar någon att lägga undan logiken.
När det gäller filosofer och religion är jag inte särskilt insatt. Men det verkar finnas lika många stora filosofer på båda sidorna. Gud är iallafall för mig inte en nödvändig del i någon förklaring.

2007-07-07 @ 15:23:03
URL: http://gronarealisten.blogg.se/
Postat av: Johan Simu

Jag är inte emot religion som sådan, jag är emot den masshysteri som organiserad religion leder till. Tex katolskakyrkans förtryck under medeltiden, hinduismens förtryck i indien och islams förtryck i mellanöstern.

2007-07-07 @ 15:27:27
URL: http://gronarealisten.blogg.se/
Postat av: Dr. Jan S.

Pax, gott folk,
Laplace, matematiker: "Gud är en hypotes som inte behövs".
Miljoner, kanske miljarder, mord har dock begåtts genom tiderna i gudomens helgade namn...
OM vi Homo Sapiens ska kunna överleva på sikt, t.ex. när Solen blivit så varm att vi måste evakuera Tellus för att kunna överleva som art, så räcker det inte med fromma böner. Nej, vi måste förlita oss på (och frikostigt betala) VETENSKAPSMÄNNEN - vår tids alltmer uttalat ateistiska (!) "prästerskap".
Lästips:
Dawkins, Richard. Den blinde urmakaren, Wahlström & Widstrand. Stockholm: Centraltryckeriet, 1988.
Dawkins, Richard. Den själviska genen. En sociobiologisk studie, Bokförlaget Prisma. Stockholm: Scandbook, 1992.
Gribbin, John. Deep simplicity. Chaos, complexity and the emergence of life, Penguin Books. London: Clays Ltd, St Ives plc, 2005.
Harrison, Dick. Förrädaren, skökan och självmördaren. Historien om Judas Iskariot, Maria Magdalena, Pontius Pilatus och Josef av Arimataia, Bokförlaget Prisma. Stockholm: ScandBook AB, 2005.
Väl bekomme!

2007-07-07 @ 17:00:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback