Semesterron blev förstörd

Kunde inte låta bli att kolla knuff igår och hittade denna bloggen
Skogen: Sverige ett högriskområde
Någon som verkar ta Göran Bryntses debattartiklar på allvar utan att kontrollera Bryntses egna referenser. Jag tänkte ignorera det och bara sitta och ta det lungt och njuta av att bara slappa. Men jag kan bara inte. När folk skriver märkliga saker så MÅSTE jag kommentera det annars så blir jag knäpp. Här är min kommentar till honom.

Du ställer fel fråga. Släpper kärnkraft ut co2? Japp. Släpper det ut mer co2 än förnyelsebar energ? Nej. Tror du mig inte så är det bra läsa igenom alla de livscykelanalyser som gjorts. Har på min blogg listat upp några olika LCA's
http://gronarealisten.blogg.se/2007/may/karnkraft-och-koldioxidutslapp.html

Det är väldigt bedrägligt att beskylla kärnkraft för att vara en koldioxidbov när vindkraft och solkraft är värre usläppskällor. Ta inte allt Göran Bryntse säger som den ultimata sanningen. Han vet oftast inte vad han snackar om. Till och med den LCA han citerar visar annat än vad han själv säger.

När det gäller din lilla lista på isotoper som kärnkraft släpper ut. Jag antar att du aldrig har läst strålskydd? Isåfall hade du förstått att det enda relevanta är hur stora stråldoser som befolkningen utsätts för. Inte vilka specifika isotoper det handlar om. Kroppen bryr sig inte för fem öre om strålningen kommer från människoskapta eller naturliga strålkällor.

Hur stora doser utsätts vi för då? Gränsvärdet för kärnkraft är satt till 0.1mSv. I regel så ligger utsläppen en faktor tio under gränsvärdet. Dvs en femhundradel av den naturliga stråldosen. Om du tror att det är farligt så rekomenderar jag dig att aldrig göra en tandröntgen eller flyga över alperna. Båda de sakerna ger dig långt större stråldoser.

När det gäller radioaktivitet i östersjön. Alla kärnkraftverk ihopslaget runt östersjön står för 0.04% av radioaktiviteten medans 66% är pga tjernobyl. Halterna sjunker givetvis för varje år. Det kan du läsa om på helsingforskonventionens hemsida.
http://www.helcom.fi/environment2/ifs/archive/ifs2004/en_GB/C-137fish/

Sen när det gäller säkerhet. Om du hade förstått alls hur en lättvattenreaktor fungerar, hur neutronerna är modererade osv så hade du även insett att en katastrof är fysisk omöjlig. Jag skulle gärna vilja veta vilka "experter" som säger att en katastrof kan ske i sverige. Varför tar du inte och lyfter telefonen och snackar med riktiga experter. Tex Docent Janne Wallenius på KTH eller professor imre pazsit på Chalmers.

Men just for fun, du kan väll försöka beskriva ett rimligt scenario för ett svenskt kärnkraftverk som kan leda till ett katastrofalt utsläpp, eller i dina ord "en riktig smäll".
Eller ett scenario där slutförvaringen kan leda till katastrofalt utsläpp. Med referenser från accepterade vetenskapliga publikationer givetvis. Jag är om några veckor fil.kand i fysik så jag kan ta det. Hur ska en svensk reaktor försättas i ett superkritiskt tillstånd så att den kan smälla?


Kommentarer
Postat av: Sigrinn

http://ingur.com/sigrinn/wordpress/index.php/2007/07/20/karnavfall-sellafield-och-bloggkommentar/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback