The great global warming swindle

image35


Jag måste erkänna att jag är en av de få som undvikit Al Gore's "a inconvenient truth" som pesten. Anledningen till det är inte för att jag är en global warming tvivlare utan snarare att mitt förtroende för Al Gore är så lågt det kan vara. Att lysna på Al Gore tala miljöfrågor är som att lyssna på Stalin om kommunism.

Det intryck jag fått av a inconvenient truth är att det är en hyffsad propaganda rulle som visar de absolut värsta, men även osannolikaste, konsekvenserna av global warming. Det ironiska är att jag alltid försvarar global warming teorin varje chans jag får. Jag är ingen klimatexpert och försöker inte vara en. Jag har helt enkelt tagit för givet att IPCC talar sanning när de säger att en överväldigande majoritet av experter tror att vi människor är boven i dramat. Är man bara lekman får man förlita sig på den vetenskapliga majoriteten.

Men the great global warming swindle är nog utan tvekan lika effektiv propaganda som Al Gores verk. Men i det motsatta hållet. Hela meningen med den filmen är att visa att det är politiska, inte vetenskapliga, krafter som trycker på. Filmen påstår att bevisen för antropogen växthuseffekt inte alls är så stora som IPCC vill påstå. Sen måla solaktivitet ut som det som är orsaken till dagens uppvärmning.

Jag är inte övertygad dock. Det finns fel i filmen som till och med jag kan se direkt. Som påståendet att vulkaner släpper ut mer koldioxid än våra industrier. Men det är totalt fel, mänskligheten släpper ut 150ggr så mycket co2 som vulkaner. Jag ska försöker att verifiera eller falsifiera alla de andra stora påståendena i filmen.

Det är dock en imponerande samling personer i filmen, bland annat Patrick Moore.

Här är lite länkar till tankar om filmen.

http://www.jri.org.uk/index.php?option=com_content&task=view&id=137&Itemid=83

http://comment.independent.co.uk/columnists_a_l/dominic_lawson/article2318675.ece

Här är en länk till en nature artikel där solaktivitet diskuteras.
http://cc.oulu.fi/~usoskin/personal/nature02995.pdf


En sak är iallafall säker. All uppmärksamhet runt globla warming nu kommer nog tvinga fram riktiga fakta och sanningar på ett eller annat sätt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback