Torium blir allt intressantare

Cleaner Nuclear Power?

Jag diggar Torium väldigt mycket, det har många fördelar som är intressanta. Speciellt om man vill eliminera all risk för att civilt kärnavfall ska användas till kärnvapen(även om risken redan idag är nästintill noll). Fördelen med torium är att den debatten försvinner eftersom det bildas så ytterst små mängder plutonium om man kör torium-u233 bränsle.

Just om torium kommer förmodligen mitt magisterexamensarbete handla om nu till våren. Torium är dessutom som gjort för "molten salt" reactorer. Molten salt reaktorer ligger mig varmt om hjärtat och är den gen 4 reaktortyp jag helst vill syssla med när jag doktorerar, med lite tur så kommer jag få den drömmen uppfylld! kombinationen torium och molten salt reaktor är nog den absolut säkraste formen av kärnkraft man överhuvudtaget kan föreställa sig. Den kan inte få härdsmälta(härden är trots allt redan smält vid vanlig drift), den kan inte bli överkritisk på något sätt, toriumbränslet eliminerar all risk för vapenspridning och man kan fissionera bort allt fissilt material och endast lämna efter sig fissionsprodukter som är lätta att slutförvara. Inget typiskt argument mot kärnkraft kan användas mot molten salt reaktorer som drivs med torium!

Jag har tänkt skriva om molten salt reaktorer här på bloggen i evigheter men har aldrig tagit mig tid och ork att göra det. Får ta och försöka göra det under veckan.

Kommentarer
Postat av: Lantzelot

Det stämmer att det inte blir så mycket plutonium från U-233, men kom ihåg att U-233 är finfint bombmaterial i sig, så du kommer tyvärr inte ifrån bombfrågan med det argumentet.

Postat av: Johan Simu

Fast man får alltid med sig en massa uran-234 när man breedar uran-233 och uran-234 har en stark gamma dotter så det är extremt svårt att hantera. Det är nog därför ingen nation satsat på att göra vapen av uran-233.

Sen kan man lösa det problemet genom att blanda i en viss mängd uran-238, säg 15% kanske. Då får man visserligen lite mer plutonium. Men det blir ändå totalt sett små mängder med dålig isotopsammansättning och uranet blir obrukbart för vapen.

2007-11-27 @ 19:34:46
URL: http://gronarealisten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback