Jävla skit att Sverige inte har något riktigt rymdprogram

image141

Fast jag inte skrivit något på över en vecka så har jag haft 20 besökare per dag. Trevligt :)

Min tid har dels ägnats åt att skriva klart min kandidatuppsats "Calculation of the 8B solar neutrino spectrum" och dels till första inlämingsuppgiften i kvantmekanik kursen som startade förra veckan. Ny termin, nytt slit, men sista året innan jag har min magisterexamen i handen!

Av någon anledning har mitt intresse för rymdfart fått ett jäkla uppsving igen på sista tiden så nu är det dags att börja sluka lite roliga artiklar. Hittade några pärlor direkt.

The Microwave Thermal Thruster Concept
Analysis of Solar and Microwave Thermal Propulsion Systems
The microwave thermal thruster and its application to the launch problem
Ablative Laser Propulsion: An Update, Part I
Laser-boosted lightcraft technology demonstrator
Electromagnetic Railgun Technology for the Deployment of Small Sub-/Orbital Payloads


Synd att Sverige är ett så litet och fjuttigt land som inte har råd med ett riktigt rymdprogram. Det finns två områden jag mer än allt annat vill forska inom. Kärnkraft och rymdfart, helst i kombination! En jävla tur för mig då att jag är född i Sverige där kärnkraft är fult och där vi inte slösar en krona på rymdfart. Detta trots att båda två är oerhört viktiga för mänsklighetens framtid.

Det är lätt att börja dräggla när man tänker på potentialen hos allt utanför vårt lilla klot bara man kommer på ett sätt att lyfta saker från jorden till omloppsbana billigt. Fånga in asteroider och sköta allt gruvdrift i rymden för att slippa föroreningar på jorden, solfångaranläggningar i omloppsbana som strålar ner energin med mikrovågor, all ny teknik som kan utvecklas i 0g. För att inte tala om de rent vetenskapliga möjligheterna, skicka sonder som kan undersöka Europas hav, ösa upp gigantiska teleskop som kan ta riktiga bilder på exoplaneter. Eller de rent kommersiella möjligheterna som rymdturism, vem fan vill inte ta en tur till månen eller mars?
Allt det blir möjligt och ekonomiskt rimligt bara vi kan få ner uppskjutningspriset med några storleksordningar och för det så måste vi överge de jävla kemiska skit raketerna vi använder nu, bort med skiten! Men ändå verkar både NASA, ESA, Ryssland och Kina fortsätta på den banan. Typiskt för stora och tröga statliga organisationer. De fastnar på ett spår och sen kör de på. Kanske nått att de privata företagen som nu börjat satsa på rymdturism kan tjäna nog med pengar för att utforska alternativen, de drivs iallafall av riktiga visionärer, visionärer av samma slag som de som en gång drev NASA under rymdfartens guldåder som abrupt fick ett slut efter Apollo programmet.

Kanske det återigen blir städat att tala om nukleära raketer efter att kärnkrafts renässansen dragit igång på riktigt. Eller så kanske laserdriva alternativ slår igenom! Time will tell. Men jag är en otålig fan och jag vill inte hinna bli pensionär innan forskning inom de områdena blir heta igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback