Im back

image205

Im back, måhända inte hälften maskin som guden Arnold. Men åtminstone en åttondels finne och det ska ni veta är precis lika jävligt!

Nu är jag iallafall återladdad efter att ha slappat och njutit av riktig vinter, riktig kyla(nåja det blev aldrig kallare än -20 vilket var en besvikelse, det brukar alltid runt 30 grader kallt på nyår annars) och en skvätt riktig sprit. Det enda som saknades är att jag aldrig hann kombinera spriten med en riktig bastu, för bastu det kräver både den finska och norrländska delen av mig. Jag förstår inte varför folk här neråt inte njuter av bastu lika mycket som norrlänningar. Det finns bastu överallt i Gällivare, varenda villa och varenda hyreshusområdet har bastu där uppe. Det finns inte något som är lika avslappnande som att sitta och svettas och snacka skit i en bastu, så är det bara!

Under de närmaste veckorna framöver kommer jag ha gott om tid över, jag kommer inte börja på allvar med mitt magisterexamensarbete fören i februari och det innebär att jag har gott om tid att plocka navelludd, blogga och läsa en hel del sci-fi böcker som min söta sambo köpt åt mig som julklapp :)

Nu har jag äntligen fått klarhet i vad mitt magisterexamensarbete kommer handla om, givetvis kärnkraft! Jag ska ta och räkna på hur liten man kan göra en molten salt reaktor och dessutom se ifall den kan designas så att den är passivt säker i alla lägen. Dvs det ska vara en sån reaktor som man kan köra på lastbil till Angola, trycka på on knappen och sen åka hem igen och låta den rulla på i 30 år och producera elektricitet på ett säkert sätt. Sen när bränslet är slut efter 30 år så kör man tillbaka med lastbilen och hämtar hem den igen. Det ska bli ett jäkligt intressant projekt och jag kommer nog skriva en hel del blogginlägg om det och om molten salt reaktorer i allmänhet. För molten salt reaktorer är så jäkla häftiga! Den enda reaktortypen jag tycker är häftigare är nog gaskärnereaktorer, dvs reaktorer där bränslet är i gasform.

Fast före jag börjar skriva om molten salt reaktorer så måste jag skriva lite mer om avfallsfrågan. Det är nog dags att beskriva den svenska slutförvaringsmetoden KBS-3, men det hinner jag inte göra idag. Det tar jag nog itu med imorgon. Nu är jag tillbaka iallafall i denna stad som förbannats med det eviga regnet. Jag har nog lite förståelse iallafall för hur folk i monsunområden känner sig, varför någon bosatte sig på svenska västkusten är ett stort mysterium?

Kommentarer
Postat av: Arga gubben

Forskar man på denna typ av reaktor någonstans, fundrara man på någon testanläggning. Det är inte avläggare till Pius?

2008-02-21 @ 23:03:02
Postat av: Johan Simu

Saltsmältereaktorn är tyvär den av generation 4 reaktorerna som får minst uppmärksamhet. Förmodligen för att den skiljer sig så mycket från traditionella reaktorer. Jag tror inte något land har sagt att de ska bygga en testreaktor. Men det verkar som att tjeckien har lite planer åt det håller. Under 60 talet så byggdes och testades iallafall två sådana reaktorer i USA utan större problem.

Det är lite synd att saltsmältereaktorn får så liten uppmärksamhet för den har väldigt många fördelar som eventuellt kan göra den till en överlägsen reaktor. Speciellt i en thorium bränslecykel.

Men i jämförelse med tex PIUS är saltsmältereaktorn rätt långt in i framtiden.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback