Märkligt svar

Jag kommenterade inlägget nedan och fick ett synnerligen nedlåtande och otrevlig svar tillbaka.
Hur säkra är våra kärnkraftverk - egentligen?

Här är mitt svar till hans svar, få se om han godkänner det.

Jag håller ett öga på debatten det kan jag lova. Både nationellt och internationellt i media och på bloggar. Jag deltar dessutom aktivt själv i den. För att inte tala om att jag dagligen umgås med kärnfysiker och reaktorfysiker eftersom jag just nu gör mitt examensarbete inom kärnfysik. Ingen av dem anser att säkerheten vid kärnkraftverk är dålig.


Jag förstår inte varför du väljer att ha en sådan nedlåtande ton mot mig när du inte presenterar något konkret för att stödja din ståndpunkt. Den tonen är inte nödvändig och får mig att starkt tvivla på dina "goda grunder". Presentera gärna referenser som visar på dålig säkerhet som kan leda till fara för allmänheten.


I slutändan så är det så att oavsett hur mycket man debatterar så kan inte grundläggande naturlagar ändras. Om du läser KTH länken jag skickade så demonstrerar den tydligt varför en svensk reaktor inte kan få en okontrollerbar kärnreaktion. Den mänskliga faktorn kan inte ändra på det. Utan en okontrollerbar kärnreaktion är ett explosivt förlopp som sprider radioaktivt material ut ur reaktorn omöjlig. Det värsta som kan hända är desamma som vid TMI i Harrisburg. Ekonomisk katastrof för företaget men inga som helst hälsomässiga eller miljömässiga konsekvenser.


Kommentarer
Postat av: Erik

Ja, det var ett verkligt otrevligt svar du fick.

2007-07-20 @ 22:42:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback