Detta är en jäkligt intressant nyhet



Detta tycker jag är en väldigt intressant nyhet, det visar verkligen med vilken rasande fart utvecklingen inom bioteknik går.
Världens första kommersiellt klonade hundar

Men ännu intressantare är att läsa kommentarerna från bloggare som kommenterar nyhetern, vissa blir arga, rädda, misstänksamma etc. Personligen så ser jag ingen direkt poäng i att klona en hund, men det är ingen skillnad alls mellan enäggstvillingar och kloner så naturen har klonat under väldigt lång tid. Jag kan däremot se en poäng i att klona människor för att kunna odla ersättningsorgan och liknande, förutsatt att man kan odla organen individuellt och inte skapa en hel reservdelsmänniska. Det vore lite väl oetiskt :)

En intressant kommentar är denna på livsbloggen.

när jag läser det här
jag förstår inte varför
jag vill inte förstå detta
det är skrämmande
och vad kommer sedan
Perfekta A-människor?
Snyggt klonade, framavlade
för bästa möjliga resultat...


Läsarna av min blogg kan ju knappast ha ungått att om man slår upp teknikoptimist i en ordbok så ser man en bild på mig. Det gäller definitivt bioteknik, jag ser absolut inget fel på att förbättra människor om vi kan det. Starkare, snabbare, smartare, längre livslängd. Jag ser inte hur det kan vara en nackdel för mänskligheten som stort även om det initialt kanske skulle dela upp mänskligheten mellan "förbättrade" och "icke förbättrade". När tekniken får nog stor penetration så suddas ändå de gränserna ut. Jag ser inte heller något problem med att förbättra det runt oss, naturen är varken helig eller perfekt och om vi kan göra det bätte för att gynna oss själva så go ahead.

Detta århundrade kommer bara bioteknikens århundrade och jag misstänker att ingenting kommer vara sig likt om hundra år. Varken människa eller natur.

Kommentarer
Postat av: christoffer

Den stora faran är där i mitten då många är "förbättrade" men inte alla. då kan det ske en hel bunta diskriminering på trevliga sätt.



Se Gattaca för exempel.



/C


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback