Ik ben gefrustreerd




Idag är väll sista dagen på sommarn och sista dagen på min lilla en veckas semester. Semestern har varit riktigt skön men inte alls lång nog. Det har varit en på tok för hård vår och sommar för att en vecka ska räcka som återställare, men jag får helt enkelt skjuta på slitenheten fram till jul då jag kommer ta långledigt, minst 4 veckor! Fram tills dess gäller det att ta sig i kragen, min handledare kommer äntligen hem från USA också så nu kan jag komma igång ordentligt med mitt ännu odefinerade doktorandprojekt. Imorgon börjar också en kurs i holländska som jag ska läsa, få se hur det går. Förutom engelska har jag aldrig försökt lära mig något annat språk, försöker nu göra läxa nummer ett men kan inte koncentrera mig. Jag har iallafall lärt mig helt på egen hand hur man ska säga att man är frustrerad på holländska :)

Frustrationen handlar förstås inte bara om att jag känner mig så jäkla sliten, nej för att inte skapa något trendbrott här så måste jag givetvis vara frustrerad över kärnkraft som vanligt! Igårkväll när jag slösurade runt så rammlade jag in på sidan
Terrestrial Energy, nån amerikan håller på att skriva en bok om kärnkraft som verkar lovande och han bloggar även en del. I hans blogg hittade jag detta.

Unfortunately, there's a huge bifurcation in American society. We have a core of people who understand nuclear technology, who recognize its world-saving potential, but who simply can't communicate this to the general public - and are getting kind of bitter about it as well. Then we have the general public that yearns for something exactly like nuclear - "clean energy" - but is totally misinformed about it and therefore fearful.

Han hade lika gärna kunnat skriva western society istället för american society. Fetstilade snutten beskriver prick hur jag känner och jag har bara lobbat för kärnkraft i lite dryft två år, hur ska de gamla rävarna som varit aktiva sen 60 talet och framåt egentligen känna sig? Att se samma idiotiska lögner och myter upprepas ad infinitum. Det är ju så otroligt absurt att den energikälla som uppfyller alla tänkbara önskemål motarbetas så hårt för att så få förstår den och därför blir den lätt offer för den ännu mindre klicken som sprider lögner och myter på heltid. Det finns ingen energikälla som har så stor potential, som kan kan producera så mycket energi med så liten miljöpåverkan och som är så mångsidig som kärnenergi. Kärnenergi är helt enkelt det nästa logiska steget i den energistege som mänskligheten klättrat upp för.

Men istället för att fortsätta klättra upp för stegen så vill många vända utveckligen och gå tillbaka till att elda pinnar och leka med vindmöllor, åter begränsa oss till de löjligt utspäda energirester som naturen har över helt utan tanke på hur ofantligt knepigt det är att utvinna energi ur en så klena källor. De säger glatt att energi är gratis, men den är gratis på samma sätt som guld i havet är gratis.

Att kärnenergi är den bästa energikällan är plågsamt uppenbart för varenda person som överhuvudtaget försökt sätta sig in i grundläggande kärnfysik! Det är så uppenbart att vi som lobbar för kärnkraft helt enkelt inte kan förstå varför inte alla ser det direkt och det är väll det som är problemet, hur ska man kommunicera något till allmänheten som man själv anser är så uppenbart att det nästan säger sig själv? För så uppenbart är det verkligen, fråga vem som helst som studerat ämnet!

Motståndet mot kärnkraft är nog bara en av många symptomer på den grundläggande uppdelning som existerar i det moderna samhället mellan de som förstår sig på teknik och vetenskap och de som inte gör det. Carl Sagan sa det bäst


We've arranged a global civilization in which most crucial elements - transportation, communications, and all other industries; agriculture, medicine, education, entertainment, protecting the environment; and even the key democratic institution of voting - profoundly depend on science and technology. We have also arranged things so that almost no one understands science and technology. This is a prescription for disaster. We might get away with it for a while, but sooner or later this combustible mixture of ignorance and power is going to blow up in our faces


Kommentarer
Postat av: Dr Jan S.

Hej Johan!



Olika centra i olika hjärnor är av rent genetiska skäl utvecklade olika mycket



- if you ain't got it, you ain't got it!



Detta deprimerande faktum får vi med ett flertal statistiskt sett ovanligt väl utvecklade nervcentra lära oss att leva med - vare sig vi gillar det eller inte.



Det finns t ex många som primärt tänker i färger, former och toner eller har en väl utvecklad spatial intelligens - de relevanta nervcentrumen i dessa individers hjärnor är oftast helt enkelt inte dimensionerade på rätt sätt för att kunna tillgodgöra sig ens pedagogiskt framförd information om hur en reaktor fungerar och dess fördelar gentemot energikällor baserade på traditionellt, fossilt bränsle.



Got it, PAL?! :)

2008-09-01 @ 03:31:43
Postat av: Johan Simu

Min erfarenhet från "verkligheten" är snarare att alla man sätter sig ner och förklarar saker för oftast förstår och börjar hålla med ens argument. Därför så håller jag inte med dig om att många människor rent biologiskt inte kan ta till sig det. Det gäller bara att hitta på mer inovativa sätt att förklara :)



Men på nätet är det betydligt svårare att få gehör i debatter av någon anledning. Märkligt egentligen.

Postat av: Dr Jan S.

Jo, det kanske är möjligt att t ex en konstnär kan förmås att gilla kärnkraft om han ges möjlighet att excellera i färger och former relaterat till t ex Ringhals som ett renodlat estetiskt fenomen.



På samma sätt så kanske en renodlad språkmänniska kan finna glädje i att författa ett högstämt poem om "ren energi" och dylikt.



Men de nervcentra som bland annat dessa yrkeskategorier främst använder är i-n-t-e centrumet för logik och matematik - om det centrumet hade varit välutvecklat hos dem, så hade de blivit ingenjörer i stället!



Och att fullt ut förstå fördelarna med kärnkraft om man inte har ett tämligen väl utvecklat nervcentrum för logik, matematik (och teknik), är ungefär som om en rödbrokig kossa plötsligt ska börja leva på att jaga antiloper på Afrikanska savannen - de genetisk-praktiska förutsättningarna saknas helt enkelt.



Dessutom så har hälften av svenskarna i genomsnitt mindre än 15.000,- kr i sparade medel. Och kärnkraft är för många ett typiskt "elitprojekt" för "supertekniker" osv.



Alla dessa med rudimentärt utvecklade nervcentra för logik och enbart ett fåtal tusenlappar på banken, de säger därför i princip:



What's in it for little me?!?

I'm a looser anyway.

Please, Fuck Off bloody techno-fascist!



Jag är rädd för att majoriteten av alla dessa traditionella, svenska "Åsa-Nisse-typer och Klabbarpare" de facto resonerar just så... :)



Ha en bra dag, Johan & Lycka till där nere i Holland! :)

2008-09-05 @ 16:34:33
Postat av: Robert

Det är uppenbart att Dr Jan S. inte är neurovetare.

2008-09-09 @ 18:22:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback