Nu får det bli debattpaus igen för ett tag

Ända sen Björklund skrev debattartikeln om 4 nya reaktorer så har jag debaterat vilt bland olika bloggar. Nu får det vara nog igen för denna gången, ska bara avsluta en diskussion på Farmorgun's blogg och en annan på Svenssons blogg.

Det är synd att människor så okritisk tror på någon som Eva Moberg, dvs personer som inte har någon som helst expertis i frågan (hon ha en fil.lic i litteraturhistoria, religionshistoria och praktisk filosofi). Problemet är väll att om man själv inte vet något är det väldigt lätt att tro på de som verkar veta och som till på köpet är duktiga på att skriva. Det är bara se på hur många amerikaner som tror på kreationism eller hur många svenskar som fullständigt okritiskt tror på de suspekta spökprogram som visas på tv4+.

Det är kul att Föreningen Vetenskap och Folkbildning har utnämnt Eva Moberg till årets förvillare med denna motiveringen.

Eva Moberg har utsetts till Årets förvillare 1999 för hennes vetenskapsfientliga idéer och okritiska propagerande för pseudovetenskap såsom telepati och healing och andra aktiviteter inom New Age.

Eva Moberg är författare och debattör och har bl.a. skrivit artiklarna "Vårt förakt för new age" (1998) och "Ditt sjätte sinne" (1999) i Ordfront Magasin där hon okritiskt ställer sig bakom ogrundade påståenden om effekten av vissa alternativmedicinska behandlingsmetoder och existensen av telepati och prekognition. Moberg har under en lång följd av år kritiserat naturvetenskapen genom att blanda samman den med tillämpningar och forskningspolitik.

Kommentarer
Postat av: Jakop Dalunde

Du ska få ett svar på dina frågor, det är bara lite mycket nu i årsmötestiderna.

Postat av: Johan Simu

Javisst ta den tid du behöver! Släng in en liten notis bara på min blogg när du svarat så jag inte själv glömmer bort det.

2008-02-04 @ 21:07:42
URL: http://gronarealisten.blogg.se
Postat av: christoffer

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1311&blogg=21280

kommer med de vanliga lögnerna, halvsanningarna och insinuationerna.

eftersom jag inte kan/vill skriva på S-info så tänkte jag be dig att kopiera lämpligt standardsvar där :)
(ps jag skev ett kärnkraftmytdödarinlägg på min numera vilande blog, skulle du orka städa upp det mer bättre fakta så man har en riktigt bra länk att slänga i huvet på alla dessa "whack a mole" typer)

/C

2008-02-06 @ 08:27:32
URL: http://blue-green-mess.blogspot.com/
Postat av: Xolotl

Jag har de senaste dagarna läst igenom ganska många av de diskussioner som pågått i diverse bloggars kommentarer och jag förstår inte hur du orkar!? Heder till dig men det är ju ingen som lyssnar, farmorgun (eller vad hon nu kallade sig) var ju verkligen i en klass för sig...
Jag hoppas verkligen att det finns fler av din kaliber, som dels kan sprida information till mindre insatta och dels kan vara med och utveckla morgondagens energikällor.

Håller även med christoffer, s-info bloggen behöver veta hut.

Lycka till önskar en lekman!

2008-02-06 @ 15:59:00
Postat av: Johan Simu

Christofer, just den bloggen har jag kommenterat på tidigare om uranbrytning http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1311&blogg=20788 och refererat. Han besvärade sig inte ens att svara, så det är nog en lönlös person att kontra. Det är väll om han har många läsare men förhoppningsvis inte :)

Ska ta och kika på ditt inlägg!

Xolotl
tackar tackar, vetefan hur jag orkar faktiskt :)
En bloggare på hundra brukar iallfall vara öppensinnad nog att lyssna på vad man säger. Men jag hoppas de som läser bloggarna inser hur tunna deras argument är i och med mina kommentarer. Men sådana som farmorgun är hopplöst, de läser inte ens vad man skriver och vill bara försöka göra sig lustiga.

Jag tror det är ett stort fel naturvetare och tekniker gör i allmänhet, vi engagerar oss inte nog hårt i debatten och då blir smörja från idioter som greenpeace till "sanningen" i folkmun istället.

2008-02-06 @ 18:24:17
URL: http://gronarealisten.blogg.se
Postat av: Johan Simu

Christofer, just den bloggen har jag kommenterat på tidigare om uranbrytning http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1311&blogg=20788 och refererat. Han besvärade sig inte ens att svara, så det är nog en lönlös person att kontra. Det är väll om han har många läsare men förhoppningsvis inte :)

Ska ta och kika på ditt inlägg!

Xolotl
tackar tackar, vetefan hur jag orkar faktiskt :)
En bloggare på hundra brukar iallfall vara öppensinnad nog att lyssna på vad man säger. Men jag hoppas de som läser bloggarna inser hur tunna deras argument är i och med mina kommentarer. Men sådana som farmorgun är hopplöst, de läser inte ens vad man skriver och vill bara försöka göra sig lustiga.

Jag tror det är ett stort fel naturvetare och tekniker gör i allmänhet, vi engagerar oss inte nog hårt i debatten och då blir smörja från idioter som greenpeace till "sanningen" i folkmun istället.

2008-02-06 @ 18:24:25
URL: http://gronarealisten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback