Jag förstår mig inte på FRA förespråkarna

Nu upprepar jag bara vad tusen andra bloggare skrivit, men det börjar bli så absurt.
Ta tex
riksdagsledamoten Göran Pettersson, han och andra förespråkare verkar totalt missa att motståndet mot FRA beror på att vi motståndare anser att vår integritet blir kränkt direkt något vi skriver överhuvudtaget går in i FRA's system. Bättre rubrik på hans blogginlägg borde varit "Förespråkares mygel och trångsynthet försvagar jasägarnas trovärdighet". Det spelar ingen roll om det finns 100 olika system på plats för att gallra och överse processen. Det är oväsentligt för huvudfrågan, att avlyssna varenda jävla kotte i jakt på terrorister innebär att man även deklarerar att varenda kotte är en potentiellt terrorist. Det är en fruktansvärt rubbad syn på människor. Avlyssning är bara ok vid stark misstanke.

Sen är jag helt mållös inför att han inte kan se analogin med att öppna varenda vanlig hederligt postad brev för att läsa igenom det. Det är precis samma sak, det spelar ingen roll om jag skickar tex nerskrivet på papper eller genom email. Ingen annan har med vad jag skriver att göra oavsett.

Det som stör mig mest är de som säger "jag har inget att dölja så jag bryr mig inte". Ok, varför sätta gränsen vid mail då, har man inget att dölja borde man inte ha något emot att tex få kameror överallt installerad i sin lägenhet/hus.

Det är många andra som sagt det och även jag säger det, det verkar som regeringen avsiktligt försöker sabotera varenda chans de har att bli omvald. Jag har aldrig sett maken till idioti, speciellt då detta driver bort kärnväljare. Jag hoppas det finns fler folkpartister som Camilla Lindberg, Cecilia Wikström, Birgitta Ohlsson, Maria Lundqvist-Brömster, Agneta Berliner och Solveig Hellquist. Då kanske jag röstar på dem igen, annars blir det blankt, rivs inte denna lagen så kan jag inte rösta på alliansen och vänstern är definitivt inte ett alternativ.

Kommentarer
Postat av: Dr Jan S.

"Problemet är inte att vi har 'fel politik'. Problemet är att vi har politiker."



Systemet brakar snabbt ihop om:



1. valdeltagandet sjunker så lågt att Riksdagen förlorar sin legitimitet, och om;



2. exempelvis landets alla småföretagare (ca en halv miljon) genomför en skatterevolt.



SKa vi låta budkavlen gå?! :)

2008-07-30 @ 02:55:10
Postat av: Dr Jan S.

Hr Johan Norberg är en omtalad förkämpe för den personliga friheten samt en välpublicerad globaliseringsivrare. Hans GlobLog är alltid läsvärd.



I specifikt denna fråga är ni helt överens, du och han, Johan. (Se länken!)



Du är således 'i gott sällskap'! :)

Postat av: Markus g.

Usch jo. Om jag bara tittar på FRA frågan finns det endast 3 partier jag kan ens tänka mig att rösta på, piratpartiet, vänsterpartiet eller miljöpartiet.



Miljöpartiet åker snabbt av den listan om jag sedan tittar på deras vindkvarns flum, irrationella hat mot kärnkraft, ovilja att göra det som behövs för att nå deras mål att utöka kollektivtrafiken(privatisera!) etc.



Vänsterpartiet verkar leva i sin egen lilla värld där "orättvis" fördelning av inkomst ska bekämpas även om det innebär att alla blir fattigare.



Piratpartiet kanske jag skulle kunna tänka mig. Jag håller inte alls med om att patentsystemet bör helt avskaffas, men samtidigts tycker jag det är väldigt obehagligt med alla patenttroll som finns i det nuvarande systemet och att det går att omedvetet överskrida ett patent genom att få samma idé utan att ha sett patentet(se till exempel doom III's skuggsystem).



Usch, det kanske måste bli blankt.

2008-07-30 @ 08:19:22
Postat av: christoffer

Kan inte annat än hålla med dig Johan. Det som är värre är att jag som politiskt aktiv jobbade hårt för att få till en ändring i riksdagen.



Och nu i en av mandatstidens viktigaste frågor så har "min" riksdagsledarmot lagt sig platt för partipiskan (Han vet hur fel lagen är, det har jag sett till. Men han vågar inte bryta mot order)



JAg det verkar bara bli dags att byta ut de flesta ledarmöterna inför valet 2010.



/C



2008-07-30 @ 09:03:59
URL: http://blue-green-mess.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback