Vi tar hundra tack!




Jag har sagt det många gånger tidigare och jag säger det igen, Kina(och Indien) är framtiden! Medan vi i väst rullar tummar fullständigt nöjda med status quo så är asiaterna hungriga. De vill ha framgång, rikedom och utveckling och har inte blivit paralyserad av den ofantliga utvecklingsskräck som verkat drabbat väst. Vi snackar, de gör! Vi funderar, de bygger!

Här är senaste exemplet som visar att Kina har driv.

China wants 100 Westinghouse AP1000 reactors

Jun. 28--China wants to have 100 of Westinghouse Electric Co.'s nuclear reactors in operation or under construction by 2020 -- more than double what was anticipated, according to the company's incoming CEO.

Aris Candris, who will lead the Monroeville-based firm beginning Tuesday, said Chinese officials shared those plans with Westinghouse during a mid-May meeting.

Förutom kärnkraft så bygger de givetvis allt annat, sol, vind, vatten, kol. Ett bevis på att kärnkraft inte slår ut investeringar i förnyelsebar energi. Man kan undra varför vissa påstår det, för samma människor påstår alltid att förnyelsebar energi är billigare än kärnkraft, jag litar nog mer på energibolagens ekonomer måste jag säga... 

Låt nyheten sjunka in lite iallafall, 100 AP1000 byggda eller under konstruktion fram till 2020! På bara 12 år vill de bygga lika många nya reaktorer som USA totalt sett har. Vars är alla "miljövänner" som alltid grinar om att det tar SÅ LÅNG TID att bygga reaktorer. De verkar aldrig ha tänkt på att man kan bygga mer än en i taget! De reaktorerna kommer inte bara vara fantastiskt bra för miljön, varenda en kommer även under sin driftstid rädda 15 000 liv*, så många hade dött ifall de istället hade byggt kolkraft vilket är enda andra alternativet för baseload! Men dödsfall från kolkraft brukar inte "miljövänner" bry sig om, det är väll för svårt att göra sensation av det. Det ger inget kassaflöde till föreningskassan och är inte lika sexigt att vara motståndare till som den hemska radioaktiviteten. Jag har faktiskt aldrig sett en endaste miljöförening, eller bloggande miljöpartist som nämner att mer än en halv miljon människor dör årligen av kol. Hade det inte varit för klimatförändringar hade de tydligen skitit i kol och sett mellan fingrarna över att om man lägger ner kärnkraft krävs det mer kolkraft.

Jag ser fram emot tiden jag ska spendera i kina framöver, det ska bli kul att ta del av den kulturen och se hur människor där tänker och gör. Jag hoppas gemene man där har lite mer ambitioner än den typiska dekadenta svensken.

* Enligt ExternE så dör 25 personer per producerad TWh el från kolkraft. En modern reaktor producerar ungefär 10 TWh per år och har en förväntad livstid på 60 år.


Kommentarer
Postat av: Jonas

Jag tycker inte det är konstigt att kineserna är mer sugna på att bygga infrastruktur än vi i västvärlden. Det som de gör idag gjorde vi under andra delen av 1900-talet. Vill man bygga infrastruktur så har du säkert rätt i att det är i ett utvecklingsland man ska vara. Sen går det ju alltid mycket snabbare när någon kan peka på hundra punkter på kartan och säga här bygger vi utan att de som bor där kan börja tjata om miljökonsekvensbeskrivningar och dylikt...

2008-07-30 @ 19:42:34
Postat av: Johan Simu

Jo jag håller med att det är naturligt, det som är spännande är dock att Kina, Indien och andra länder i snabb utveckling inte bara bygger vi redan byggt. De har också möjligheten att hoppa över alla tekniksteg vi var tvugna att ta.



Snart kommer asien ha kört om oss totalt när det gäller teknik. Dels för att de bygger som fan nu och dels för att de ännu inte paralyserats av trygghetsfetischen och den överdrivna försiktighetsprincipen som varenda land i väst lider av. I kina tex kan man redan få stamcellsbehandlingar, i väst dröjer det många år innan alla relevanta myndigheter grunnat på det innan nått händer.



Vi drivs inte längre av en vilja att utvecklas, medelsvensson är nöjd och belåten.

Postat av: Jonas

En stor anledning till att utvecklingen kanske går långsammare i väst är också att vi har så många befintliga strukturer som förlorar på förändring. Då går det trögare. Så länge Kina är en diktatur så kommer de också ha fördelen att de som styr kan skita i vad folket vill och köra på istället. Den förmånen har inte regeringar i västvärlden.



Det måste vara lite kluvet för dig Johan att i första andetaget kritisera regeringen för FRA-lagen och sedan i andra hylla Kina som censurerar, förföljer och förtrycker sin befolkning. Hur ser du på det?

2008-07-31 @ 14:38:43
Postat av: Johan Simu

Det var det jag menade med att de kan hoppa över flera steg eftersom de inte är låsta på samma sätt som oss :) Men det främsta problemet i väst är att allt dränks i pappersarbete med hänvisning till "försiktighetsprincipen".



Det jag hyllar är de framgångar som sker inom teknik/vetenskap i asien, inte bara i Kina utan även Japan, Sydkorea och Indien. Det innebär dock inte att jag hyllar den kinesiska diktaturen. Kommunism är en skamfläck som borde begravts för länge sen tillsammans med alla andra frihetsinskränkande ideologier och religioner. Analogt så tycker jag även att teknikutvecklingen under Hitlertiden i tyskland är fascinerande, men det betyder inte att jag hyllar nazismen.



Det som sker i asien nu måste likna lite USA efter den stora depressionen och andra världskriget, utvecklingen sker rasande fort utan överdrivna hinder.



Jag ser ingen konflikt mellan att kritisera FRA samtidigt som jag beundrar den teknikutveckling som sker i asien? Det ena är frikopplat från andra.



Man kan gilla kubanska cigarrer utan att vara för kommunism!

2008-07-31 @ 15:01:19
URL: http://gronarealisten.blogg.se/
Postat av: Jonas

Tack, då vet jag hur du tänker.



Vilka teknikframsteg skulle du vilja se i väst som inte blir av på grund av det ena eller det andra? Mer kärnkraft känns som en uppenbar punkt... ;-)



Trodde förresten inte att du skulle vara så positivt inställd till AP1000, är det inte bättre om kineserna försöker bygga med en modernare reaktortyp?

2008-07-31 @ 23:09:37
Postat av: Johan Simu

Jag skulle definitivt heldre se några hundra pebble bed reaktorer. Men en AP1000 är avsevärt bättre än ett kolkraftverk och det är nog bara de två valen kina har just nu innan alternativa reaktortyper kommersialiseras. Det ska bli intressat att se vilken approach kina tar till kärnkraftsutbyggnaden efter att de byggt de första kommersialiseras PBMR!



Hmm vilka sorts framsteg förutom kärnkraft ja :) Jag skulle vilja se att man öppnar för möjligheten att patienter får experimentella medicinska behandlingar som stamcellsbehandlingar. Det borde vara upp till patienten och hans/hons läkare att avgöra ifall risken är värd eventuell nytta. Många åker redan från väst till asien för att genomgå sådana behandlingar, om de vill vara labbråttor så låt dom vara det här!



Rent allmänt borde genteknik uppmuntras kraftigare i EU, just nu är det rena bojkotten mot all GMO vilket är ren idioti.



En storsatsning på rymdfart vore en våt dröm, speciellt då givetvis nuclear propulsion eller annat som går ifrån kemiska raketer. Men med tanken på hur hela NASA lamslås varje gång någon olycka sker så tror jag inte väst kommer ta sig någonstans någonsin. Kanske genom privata firmor som virgin galactic, men frågan är väll vad som kommer ske första gången en privat raket exploderar? Skulle inte förvåna mig om ett överdrivet regelverk direkt skapas som dödar hela industrin före den hinner lyfta.



Det grundläggande med hela nuvarande filosofin i väst som jag hatar är inte bara det att väldigt få är beredd att ta risker för att främja utvecklingen, vi är även duktiga på att förhindra andra från att frivilligt ta risker! Inget storslaget har någonsin åstakommits utan risk, ett samhälle som inte är villigt att acceptera risker stagnerar.



Det är därför jag ofta skriver att väst blivit dekadent, vi är totalt besatta av risker. Allt nonsens som elallergi, cancer från stekt potatis, radioaktivitetsskräck, kemikalieskräck etc är symptom på det.

2008-07-31 @ 23:33:25
URL: http://gronarealisten.blogg.se/
Postat av: Johan Simu

Jag skulle definitivt heldre se några hundra pebble bed reaktorer. Men en AP1000 är avsevärt bättre än ett kolkraftverk och det är nog bara de två valen kina har just nu innan alternativa reaktortyper kommersialiseras. Det ska bli intressat att se vilken approach kina tar till kärnkraftsutbyggnaden efter att de byggt de första kommersiella PBMR!



Hmm vilka sorts framsteg förutom kärnkraft ja :) Jag skulle vilja se att man öppnar för möjligheten att patienter får experimentella medicinska behandlingar som stamcellsbehandlingar. Det borde vara upp till patienten och hans/hons läkare att avgöra ifall risken är värd eventuell nytta. Många åker redan från väst till asien för att genomgå sådana behandlingar, om de vill vara labbråttor så låt dom vara det här!



Rent allmänt borde genteknik uppmuntras kraftigare i EU, just nu är det rena bojkotten mot all GMO vilket är ren idioti.



En storsatsning på rymdfart vore en våt dröm, speciellt då givetvis nuclear propulsion eller annat som går ifrån kemiska raketer. Men med tanken på hur hela NASA lamslås varje gång någon olycka sker så tror jag inte väst kommer ta sig någonstans någonsin. Kanske genom privata firmor som virgin galactic, men frågan är väll vad som kommer ske första gången en privat raket exploderar? Skulle inte förvåna mig om ett överdrivet regelverk direkt skapas som dödar hela industrin före den hinner lyfta.



Det grundläggande med hela nuvarande filosofin i väst som jag hatar är inte bara det att väldigt få är beredd att ta risker för att främja utvecklingen, vi är även duktiga på att förhindra andra från att frivilligt ta risker! Inget storslaget har någonsin åstakommits utan risk, ett samhälle som inte är villigt att acceptera risker stagnerar.



Det är därför jag ofta skriver att väst blivit dekadent, vi är totalt besatta av risker. Allt nonsens som elallergi, cancer från stekt potatis, radioaktivitetsskräck, kemikalieskräck etc är symptom på det.



2008-07-31 @ 23:34:44
URL: http://gronarealisten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback