Nästa val blir svårt...

Jag brukar inte skriva särskilt mycket om politik på min blogg, förutom energipolitik givetvis, men de som läser min blogg har nog inte kunnat missa att jag är lite "mjukis" libertarian.  Kort och gott kan man säga att jag vill att marknaden ska fixa det mesta utan inskräkningar från staten, offerlösa brott(tex narkotikabrott) är inte brott och borde legaliseras och individens frihet står över allt annat i alla lägen. Men jag vill även se skattefinansierad sjukvård och skola och det är där "mjukis" biten kommer in.

Folkpartiet har verkat kunna kombinera det bäst och är dessutom det enda partiet med realistisk energipolitik. Jag är nog förmodligen en kärnväljare för folkpartiet. Men efter FRA sveket så känns det inte längre som att jag kommer kunna rösta på folkpartiet, jag förmodar att jag får ansluta mig till
Blogge Bloggelito's bloggmyteri. Den stora frågan är ju förstås vars man ska vända sig istället. Alla andra allianspartier går definitivt bort, det gör även sossarna och vänstern.

Vad åsterstår då? Miljöpartiet? Tyvär så går det inte rösta på miljöpartiet eftersom de på många sätt är antivetenskapliga fundamentalister minst lika fanatiska som de amerikanska kreationisterna. Ta tex en titt på Eva Goe's sida, lögner om kärnkraft varvas med svammel om den icke existerande åkomman "elallergi", letar man noga hittar man säkert panikmedelanden om trådlösa nätverk också. Tyvär är hon inte enda exemplaret på fanatiker inom MP, söker man igenom deras motioner hittar man allt möjligt skit.

Nej miljöpartiet går bort så länge dårarna finns kvar, vad finns kvar då? Piratpartiet är vettiga på vissa sätt, men jag delar inte alls deras uppfattning om patent och jag vill inte att fildelning ska vara fri, fildelning existerar enbart för att skiv och filmbolagen har vansinnigt löjliga priser på sina produkter. Trots det så går det kanske rösta på pp som protest.

Det finns en sak som folkpartiet kan göra för att försäkra sig om min röst, att de lovar att inte tumma på en kärnkraftsutbyggnad efter nästa val. Energipolitiken är så pass viktig under de kommande tjugo åren att det kanske kan få mig att ignorera det stora sveket.

Eller så fortsätter jag bo utomlands även efter jag doktorerat klart i Holland och skiter totalt i dekadenta sverige.

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Håller med dig helt, även om jag väl skulle placera mig själv som moderat (skillnaderna är ju trots allt små numera)...



En kärnkraftsutbyggnad stoppas enbart av centerpartiet som i viss mån nästan är lika fundamentalistiska i sin tolkning av energipolitiken.



FRA-lagen var ett stort misslyckande, men alternativet. En regering med misslyckade sossar (Mona Sahlin är väl ett klockrent exempel), miljöfundamentalister utan hjärna (mp) och kommunister (v) skulle väl dock inte innebära en förbättring någonstans?

2008-06-23 @ 15:00:47
Postat av: Johan Simu

Nej jag håller helt med om att vänsteralternativet är värre. Det sista sverige behöver är en regering där mp och v har inflytande.



Faktum är väll dock att båda alternativen är rätt kassa, vänstern något sämre än högern. Men efter FRA så går det uppenbarligen inte lita på högern heller.



Stora frågan för mig blir om man ska rösta på det minst dåliga och hjälpa alliansen till en andra seger jag inte tycker de förtjänar enbart för att stjälpa vänstern. Eller om man ska rösta på något kotteparti som förmodligen inte kommer ha något inflytande men som man iallafall delar ens åsikter?



Vars ska liberaler ta vägen nu?

Postat av: Bengt Axmacher

Jag brukar inte heller skriva så mycket om politiska ställningstaganden. Reinfeldt har gjort mig besviken, även om jag tycker han bättrar sig så sakteliga. FP är nu att föredra. För mig främst p g a skolpolitiken men naturligtvis också pga energipolitiken.

Vänsterblocket vill vi inte se något av på åtminstone 2 valperioder till. Alliansen har rätt att få sin politik atat sätta sig lite innan det är dags för byte nästa gång.

2008-06-23 @ 16:06:09
URL: http://www.backtobalance.se
Postat av: christoffer

Med risk för att vara elak så är detta ngt som vi svenskar själva har skapat.



Vi har inte varit aktiva nog att notera hur partierna har ökat det direkta partistödet (+40% på sju år) som kompensation för förlorade medlemsantal.



Detta leder till partiorganisationer som inte är beroende av sina medlemamr för att driva politik och som därför inte bryr sig om medlemmarna.



Detta är inte anledning att starta nytt parti (Vilket har en enorm uppförsbacke) Utan anledning att gå med i ett parti och faktiskt delta i processen. Betänk att om man är ca 30-40 pers så kan man ta över vilket medelstort parti som helst i en kommun.



så gå med, och sparka ut alla som är ansvariga för denna idioti.



/Christoffer





2008-06-24 @ 07:56:29
Postat av: Johan Simu

Bengt, jag håller med om att det vore fint att få se alliansens politik få en ärlig chans över en längre tid. Det är bara synd att den politik de för är långt ifrån liberal, det verkar inte finnas något liberalt parti längre i sverige :( Jag ska föresten kommentera ditt blogginlägg när jag får lite tid över!



Christoffer, inte helt dum ide. Funkar inte för mig förstås eftersom jag flyttar härifrån :) Men jag hoppas verkligen att folkpartiets och moderaternas medlemmar lyckas få ordning på partien igen!

2008-06-24 @ 19:46:30
URL: http://gronarealisten.blogg.se/
Postat av: Tobbe

http://liberal2010.blogspot.com/

blog/wordpress/?p=220" rel="nofollow">http://muf.se/niklasblog/wordpress/?p=220

http://www.sn.se/parser.php?sect1=117&sect2=177&id=223372

http://www.facebook.com/group.php?gid=18005011394



Det finns en folkstorm inom alliansen mot förslaget, Mona Sahlin vill dessutom ha en liknande lag. Det är värt att veta!

http://erixon.com/blogg/?p=963



Jag tror som sagt inte på att detta är en fråga utan enkel lösning, det enda raka är att skrota lagen och försöka göra allt som står i Alliansen makt för att försöka rädda läget. I dagsläget vet nog ingen hur detta skulle kunna gå till, men på något vis måste de peka ut vänstern som syndabockar igen, likt så man gjorde år 2005 när det såkallade bodströmförslaget lades (som Bodström själv var emot) om en lag snarlik den som röstades igenom, fast sämre.



Det underliga är i sammanhanget hur så kallade liberala partier kan inskränka de grundläggande fria rättigheterna för en fri individ som är liberalismens trumfkort, enkom för att stävja "yttre hot" i en verkningslös trubbig korkad signalspaningslag.



Det är huvudlöst och riktigt riktigt värdelöst.

2008-06-24 @ 21:00:40
Postat av: Klas

Kanske dags för ett nytt "ny demokrati" eller ngt ?



Det som skrämmer mig lite är att en del verkar dra mot SD - och dom vill jag inte ha in i riksdagen !



/K

2008-06-28 @ 15:36:26
URL: http://klas-resonerar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback