En fantastiskt människa har dött

Författaren Arthur C Clarke död

Brittiske science fiction-författaren Arthur C Clarke är död. Han avled 90 år gammal på Sri Lanka på tisdagen, uppger nyhetsbyrån AFP. Clarke skrev över åttio böcker. Mest känd är han kanske för manuset till Stanley Kubricks film "År 2001 - ett rymdäventyr".

Väldigt sorgligt, Clarke var inte bara en fantastiskt författare utan även en briljant vetenskapsman. Han största prestation var förmodligen att han beskrev bästa sättet att bygga upp ett globalt nätverk av sateliter före ens sputnik hade blivit uppskjuten.

Hans böcker var alla fantastiska. 2001, 2010 och Rama böckerna är mina absoluta favoriter. Jag vet inte hur många gånger jag läst vissa av hans böcker under låg och mellanstadietiden, de spelade definitivt en stor roll i att forma mitt sätt att tänka. Han var en av få som kan förmedla en stark känsla av mystik utan att behöva ta till något övernaturligt, det är en känsla som jag ännu bär med mig. Att universum kan vara mystisk samtidigt som det är vetenskapligt förklarbart. Framförallt kunde han bygga upp spännade historier utan att hans karaktärer måste sjunka ner till våld och egoism för att driva spänningen.

Arthur C Clarke var unik och kommer saknas. Den sista av de tre stora, Asimov, Heinlein och Clarke är nu borta. För alla ni som inte läst något av Clarke, gå ut och köp 2001 eller Rendezvous with Rama. Låt er inte skrämmas av filmen 2001, boken är betydligt bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback