Lite kärnkraftsnytt

Det var ett tag sen... Har det ännu stressigt med både holländska och enormt mycket träning. Det sistnämnda är dock enbart kul, har inte varit såhär motiverad till träning på flera år och jag passar på att njuta av det till fullo medans det håller i sig. Ingenting, inte ens sex, är bättre än en riktigt bra träningspass när motivationen är på topp. Det är helt enkelt obeskrivligt härligt! Rent allmänt har jag nog också känt att jag behöver en liten paus från kärnkraft. Kärnkraft både hela dagen på jobbet och sen även hela kvällarna kan bli lite mycket ibland :) Men jag ska snart försöka skärpa mig med bloggandet, i slutet på oktober är min kurs i holländska över och då har jag mycket mer tid iallafall.


Nuclear aluminium plans progress
[Nuclear.Ru] Two projects involving Rosatom and Russian Aluminium (Rusal) are moving towards decision. One is Phase II the of Balakovo nuclear power plant, which will involve two 1000 MWe reactors, with a 1.05 million tonne pear year aluminium smelter on the Volga River in the Saratov region. The reactors will provide one third of their output directly to the smelter. The other project is a new 4000 MWe power plant at Primorye in Russia's Far East with a 600,000 tonne per year aluminium smelter taking one third of the output. The projects are estimated to cost $7 billion and $10 billion respectively. A third Rusal-Rosatom project for Kola appears to have been dropped. Oligarch Oleg Deripaska holds 66% of Rusal and is behind the ventures, for which feasibility studies will be completed in December.

Greenpeace borde bums ringa upp ryska aluminiumindustrin och berätta för dom att det är mycket billigare med vindkraft!

France-India nuclear cooperation deal
Indian and French leaders have signed a nuclear cooperation deal the makes way for an enormous amount of trade between the two nations. Meanwhile, India's deal with the USA is at the final hurdle.
*************
Both leaders were accompanied by large trade delegations of executives from the nuclear business and beyond. Reports such as one in Indian daily Business Linethat indicated up to six Areva EPR units could be built at the new Jaitapur site in Maharashtra - giving some 9600 MWe and more than doubling Indian nuclear capacity - illustrate the potential benefits of nuclear trade to both nations.


Thorium Energy Independence and Security Act of 2008
Några senatorer i USA försöker bana väg för torium som energikälla, jag är osäker på exakt vad det innebär men det verkar involvera 25 miljoner dollar i forskningspengar från 2009 till 2013. Tyvär så kommer det förmodligen bara spridas runt bland en massa forskargrupper som sen kör tusen olika datamodeller på tusen olika reaktorer och i slutändan händer absolut ingenting. Det som behövs är en ny molten salt forskningsreaktor!

Flurry of Russian new build contracts
A contract for the design of the third and fourth reactors at the Leningrad Phase II nuclear power plant has been awarded, along with a contract for main reactor equipment for the first two units at the plant. Meanwhile, a Russian heavy engineering company has been licensed to manufacture nuclear power plant equipment.


De som tvivlar på att kärnkraften verkligen är på väg upp igen är verkligen blinda. Överallt i världen antingen bygger man så det knackar eller planerar att bygga. Flera stora stålverk håller på att uppgradera sin anläggningar enbart för att kunna göra tryckkärl till reaktorer, både elintensiva industrier och elbolag står på kö för att bygga reaktorer. Överallt så ser man förberedelser inför en massiv expansion av kärnkraften. Detta kommer givetvis att ske oavsett vad lilla Sverige gör, men jag hoppas verkligen vi snart får se nya reaktorer även i sverige. Jag tar heldre en reaktor än tusentals vindkraftverk som förstör fjällvärlden. De som föreslår vindkraft i fjällen är oftast de som aldrig varit där själv, kommer vara latjo för de som sak klättra upp i och serva kolloserna när det är -30 till -40 grader kallt och blåsigt. Ännu roligare kommer det vara att försöka få allt att fungera utan stora fördyringar. Ska bli intressant att se hur sameran ställer sig till det, går de på tvären kan de nog ordentligt sätta käppar i hjulen för de planera.

Kommentarer
Postat av: Kristian J

Häromdagen passerade jag Barsebäck. Det var som att se någon som tappat 100 liter jordgubbar på vägen. Man blir dyster av sådan olycka. Tänk allt gott som kunde ha blivit av de bären.

2008-10-09 @ 19:14:42
Postat av: Martin Wetterstedt

Lite om ekonomin bakom kärnkraft: http://www.earthpolicy.org/Updates/2008/Update78.htm

2008-11-06 @ 12:58:04
Postat av: Johan Simu

Ska läsa igenom länken noggrannare när jag är tillbaka i Holland. Men eftersom den börjar med att citera Amory Lovins så är jag väldigt skeptisk. Lovins är ökänd för sitt sifferfifflande.

http://neinuclearnotes.blogspot.com/2008/07/amory-lovins-and-his-nuclear-illusion.html

2008-11-06 @ 15:37:50
URL: http://gronarealisten.blogg.se/
Postat av: Petter Björnsson

Oavsett kostnader kan du ju inte påstå att det inte blir några miljökonsekvenser vid uranbrytning. Och som det nu är här i Jämtland där jag bor finns en fullständig politiskt samsyn att vi inte vill ha någon uranbrytning inom länet. Brytningen riskerar bl a att förstöra de unikt rena vatten vi har här. Det provborras nu för fullt i Storsjöbygden och som jag ser det, med det jag vet om erfarenheter från andra urangruvor i bakhuvudet, finns det stora risker att tungmetaller och uranhaltigt vatten förr eller senare hamnar i Storsjön. Tycker du det är värt att chansa på att det kanske går bra???



2009-01-11 @ 16:50:01
Postat av: Johan Simu

Om en eventuell urangruva får tillstånd att drivas i Sverige så har den klarat en så rigorös miljöanalys att jag inte opponerar mig. Ser på all sorts gruvbrytning likadant, antingen klarar den de krav miljölagstiftningen ställer eller så klarar den inte det. Om man bryter koppar, järn, uran, bly eller diamant spelar ingen roll.



Kommunpolitiker(och alla andra för den delen) som säger nej till uranbrytning men är öppna för annan sorts gruvbrytning är ohyggligt inkonsekventa...

2009-01-11 @ 21:35:24
URL: http://gronarealisten.blogg.se/
Postat av: Johan Simu

Om en eventuell urangruva får tillstånd att drivas i Sverige så har den klarat en så rigorös miljöanalys att jag inte opponerar mig. Ser på all sorts gruvbrytning likadant, antingen klarar den de krav miljölagstiftningen ställer eller så klarar den inte det. Om man bryter koppar, järn, uran, bly eller diamant spelar ingen roll.



Kommunpolitiker(och alla andra för den delen) som säger nej till uranbrytning men är öppna för annan sorts gruvbrytning är ohyggligt inkonsekventa...

2009-01-11 @ 21:36:36
URL: http://gronarealisten.blogg.se/
Postat av: Theréz

Jag förstår inte hur man kan tycka att kärnkraft är bra. Visst, det kanske är omöjligt att ersätta all elproduktion med vind/sol/vattenkraft men varför inte försöka?

Och vad ska vi göra med allt farligt kärnavfall om det blir fler kärnkraftverk? Bara fortsätta sopa smulor under matten och låtsas att de inte finns.



Jag säger nej till kärnkraft.

2010-05-30 @ 17:51:53
URL: http://therez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback