Mikael Karlsson(ordförande SNF) svar till mig

Mikael Karlsson svar till mig på detta mailet.
http://gronarealisten.blogg.se/2007/may/svar-till-jarlov.html 
jag blev lite besviken på att Mikael ignorerade mina referenser från IAEA, NEA och JAERI och sen valde att fokusera på att kritisera några blogginlägg jag länkade till som la fram argument helt grundade på offentliga siffror.
Dessutom så avfärdade han WNA's ekonomiska rapport som ovetenskaplig industrinpropaganda. Istället för att försöka kontra mina argument så antyder han att jag är ovetenskaplig och avgränsad i mina åsikter. Tja vad kan man förvänta sig. Det har varit en civiliserad diskussion iallafall. Men det känns som ett löst försök att vifta bort diskussionen för att slippa svara ordentligt.

Hej Johan

Tack för ditt brev. Vi har tyvärr inte möjlighet att förse dig med
detaljerade referenser eller att svara på din flod av frågor, ofta
baserade på diverse ovetenskapliga websidor från bloggare och industri.
Det betyder inte att svar saknas, absolut inte, men det skulle ta orimligt
mycket tid att serva dig med en kondenserad referenssammanställning av ett
mycket omfattande material.

För att ändå ge någon form av svar rekommenderar jag att du tar del av
exempelvis de vetenskapliga energisystemstudier som genomförts i fysisk
resursteori på Chalmers av Azar och Lindgren, Eriksson och Månsson,
Kåberger mfl, den forskning om samband mellan kärnkraft och kärnvapen som
Swahn tidigare genomfört på samma avdelning (se vidare referenser i hans
material), de studier om effektivisering och förnybar energi som Johansson
mfl i Lund (eller Steen, Hijino mfl på andra universitet) arbetat med i
decennier. Här finns mycket vetensskapligt granskat material att förkovra
sig i.

Även offentligt material kan bjuda på insikter, t.ex. från energirapporter
från Miljövårdsberedningen, statistik från Energimyndigheten och ett otal
statliga energi- och kärnkraftsrelaterade utredningar genom åren.
Intressant offentligt material om varför kärnkraft inte löser
klimatproblemen kom nyligen från UK Sustainable Development Commission.
Samma grundtankar delas av många IPCC-forskare, vars vetenskapliga arbete
du (lönlöst, vill jag säga) försöker politisera. När det gäller de
ställningstaganden från miljörörelsen som du efterfrågar finner du gott om
material på www.snf.se (om klimat, energi, transporter mm, se i olika
policies och remissvar på statliga utredningar etc) och www.mkg.se (om
avfallsfrågan).

Ditt engagemang är imponerande men ganska avgränsat och förutbestämt.
Kanske du skulle söka lite mer kunskap - utifrån ett bredare och helst
vetenskapligt perspektiv - på egen hand? Kan du skulle våga ifrågasätta
dina egna, ofta ganska tvärsäkra, utgångspunkter och svar? Eller varför
inte lyssna på de svar du får från andra (dina egna svar och referenser
imponerar inte och förmedlar inget nytt, såvitt jag kunnat se hittills)?
Sådant kallas forskning.

Lycka till med ditt fortsatta arbete!

Bästa hälsningar,

Mikael Karlsson

Kommentarer
Postat av: Anders

Hm, ja, SNF...vad ska man säga. När de inte är i teve och hittar på saker för att skrämma upp svensson med så är de väl ute o släpper ut minkar? ;)
Ska bli intressant att se vad som kommer hända med kärnkraften i sverige. Förhoppningsvis så inser väl politikerna (och svensson )att sverige inte enbart kan drivas med vindkraft.
/A


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback