Jag har en fetish

ekvation



Jag måste erkänna att jag har en snudden på pervers dragning till ekvationer och siffror. Det har inte gått så långt att jag tänder på Eulers indentitet. Men hela mitt sätt att resonera bygger på att i en eller annan form räkna och jämnföra kvantiteter. För att jag ska tro på ett argument så måste jag antingen grovt räkna igenom det på egen hand eller se hur argumentet byggs upp av sund aritmetik. För det mesta så påverkar inte känslomässigt laddade argument mig särskilt djupt. Jag måste ha en kvantitet som jag kan ta på, vända och vrida och jämnföra för att jag ska bry mig.

Om någon säger att stekt mat orsakar cancer så tänker jag inte "åhh gud nej de där saftiga biffarna igår kanske inte var så lyckat". Nej jag tänker "hur stor risk, ge mig en siffra din fan". Argument som byggs upp på annan grund än risker, sannolikheter eller andra jämnförbara kvantiteter är i mina ögon totalt meningslösa. Det går inte på saklig grund argumentera med människor som helt styrs av känsloladdade argument.

Hur kontrar man till exempel ett påstående som "genmanipulation är hemskt och onaturligt"? För mig är det påståendet helt utan mening, Hemskt, vadå hemskt? Hemskt i jämförelse med vad? Hemskt på vilket sätt? Vadå onaturligt?

Men tyvär så är det sådana meningslösa argument som människor för det mesta faller för, kanske för att de inte vill anstränga sig med analytiskt tänkande eller kanske för att media i allmänhet vill pusha ut den lättsmälta smörjan i så innehållslösa former som möjligt. Oavsett anledningen så frustrerar det mig alltid så oerhört när folk gör dumma saker eftersom de inte ens för ett ögonblick funderat igenom risken. Det finns hur många exempel som helst. Rädslan för kolesterol i ägg, strålningsfobi, skräck för att äta stekt mat på grund av cancerframkallande ämnen, flygskräck är bara ett axplock ur all de exempel som finns.

Nej tacka vet jag gamla hederliga siffror och kvantiteter som faktiskt ger relevant information. Man säger ju att en bild säger mer än tusen ord. Isåfall kan en relevant siffra säga mer än tusen tidningsartiklar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback