Häftigaste bilden jag någonsin sett

image202

Det ovan är bara en liten försmak. Gå till
denna länken och se bilden i all sin prakt med, briljant att kunna zooma och leka med bilden. Oavsett hur många astronomibilder jag sett så slutar jag aldrig slås av häpnad. Jag tog på måfå och zoomade maximalt in en bit av bilden och smack hela bilden fylldes av stjärnor som man inte märkte när det var utzoomat. Oavsett vars man zoomar in på den bilden så finns det oräkneligt många stjärnor! Tusentals, miljoner, det totala antalet stjänor på hela bilden måsta vara fantastiskt, många ggr fler än man kan se med ögat en stjärnklar natt.

Det är så otroligt häftigt att bli påmind om hur fantastiskt obetydligt och litet vår solsytem är och hur mycket fantastiskt som finns där ute. Hur många av de stjärnorna har kanske planeter? Hur många av planeterna har liv? Bilden är bara ett oändligt liten bit av universum och på detta oändligt lilla biten finns oräkneligt många platser att upptäcka, utforska och studera. Det vore verkligen deprimerade om mänskligheten är inlåsta i vårt lilla solsystem på grund av ljusbarriären. Vi hör hemma där ute!

Kommentarer
Postat av: Martin

En solklar "Liftarens Guide Till Gallaxen" flash back! I det där kortex där man får se hur liten man är i förhållande till allting. Förr vissa är den upplevelsen direkt kopplat till tappad livslust, i och med att man förstår att man inte betyder något egentligen. För andra (läs mig) däremot är det bara en lättnad att det finns så mycket mer än det liv som man lever.

2008-08-03 @ 00:04:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback