En sanning kroppsbyggare vetat hur länge som helst

Fett tar mer plats i pyramiden

Till och med Arnold körde lågkolhydrat och högproteindieter under sina tävlingsdagar på 60 och 70 talet. Kolhydrater har alltid varit kroppens fienden medans protein och fett är vännen. Det är bara fundera på vilken kost vi utvecklades till. Men av någon anledning så har främst protein alltid ratats. Jag kommer ihåg läroboken i hemkunskap på högstadiet där det står att inte ens hårdtränande människor behöver mer än 60-70 gram protein per dag. Behöver är väldigt bedrägligt ord, behöver för vad? Visst så överlever man på 60-70 gram. Men man får avsevärt mycket bättre resultat om man äter minst det dubbla och helst tre gånger så mycket. Det ökar viloförbränningen, stimulerar proteinsyntesen och ökar insulinkänsligheten. All bullshit om att det ska tära på njurarna har ingen som helst vetenskaplig grund.

Vad jag också minx var råden att man ska äta MYCKET pasta, ris och potatis. Undra hur många människors försök att gå ner i vikt som har förstörts av de råden.

Kamp mot fett har präglat mitt liv sen jag var 15. Före den åldern var jag en tjock litek chokladboll. Efter det började jag slita med brottning och styrketräning. Först 3-4 år senare när jag till fullo insåg att kolhydraterna är boven så började jag få resultat. Min första stenhårda lågkolhydratdiet tog mig från feta 112 kilo ner till 84 ådriga kilon. Det jävligaste är att kolhydraterna är så ingrodda i våra vanor. Alla måltider innehåller pasta, ris eller potatis.

Det är en ENORM skillnad på två kalorimässigt likvärdiga dieter där ena innehåller 50-60% kolhydrater och den andra skär ner det till under 10%.

Ärligt talat så förstår jag inte varför jag någonsin äter pasta och ris nuförtiden. Man är fräschare och mår bättre utan skiten. Utan kolhydraterna så är jag explosivare och starkare på gymmet, har bättre kondition, håller vikten lättare och är allmänt piggare. Men gamla vanor är svåra att bryta. Olika kombinationer av kött och grönsaker blir aldrig lika gott som en stadig stek med potatis eller köttfärssås med pasta.

Däremot tycker jag att ren atkins/ketogen diet är överdriven. Jag har aldrig märkt någon resultatmässig skilland mellan att begränsa kolhydraterna till 50-70 gram per dag och att eliminera kolhydraterna helt. Ketogen diet utesluter allt för många nyttiga saker som till exempel fil, yoghurt och frukt.

Det är dags att allmänheten börjar ta till sig de kunskaper som kroppsbyggare och styrkelyftare har :) Kroppsbyggarlivsstilen är nog den hälsosammaste man kan ha. Den kombinerar styrketräning, konditionsträning och god kost. Vetenskap verifierar hela tiden sanningar som kroppsbyggare vetat av erfarenhet i 30-40 år!

Kommentarer
Postat av: Nils Rudqvist

Du är en jävligt vit chokladboll!

Postat av: Johan Simu

det finns sådana också :)

2007-07-06 @ 12:21:18
URL: http://gronarealisten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback