Heja folkpartiet

image118



Jag röstade på folkpartiet i valet och de har definitivt inte tappat mitt förtroende! Idag i SvD kan man läsa att
Leijonborg vill ha 3 nya reaktorer i sverige!

Fantastiskt bra att ett parti äntligen säger det rakt ut, kärnkraft är oumbärlig för sveriges framtid.
Tyvär så håller inte Reinfeldt med

Jag undrar hur Reinfeldt tänker. Man har sett i flera debattartiklar på sistone att de stora industrierna behöver mer och billigare el för att kunna vara konkurrenskraftiga. Det kan man läsa tex här.

Maud säger att vi kommer kunna exportera el inom en snar framtid, Reinfeldt säger att en effektökning vid nuvarande reaktorer kommer ta hand om allt. Men det är inte det som är poängen, poängen är att våra reaktorer är gamla. De kan trimmas och fixas och hållas igång väldigt länge om vi vill. Men de kommer aldrig bli lika bra och effektiva som nya reaktorer. Det är dags att vi börjar ersätta våra nuvarande reaktorer med nya modeller. 
Vi måste även fundera på export. De största miljöhoten mot Sverige är de gamla sovjet staterna och Tyskland och Danmarks kolkraft. Vi måste bygga ut vår kärnkraft för att exportera billig el till dessa länder så att de kan gå ifrån en fossil elproduktion till en hållbar elproduktion.

Om min förutsägelse om att elhybridbilar kommer slå igenom snart är sann så kommer vi dessutom behöva mer elproduktion till det. Låga elpriser vore utan tvekan en stimulans för folk att välja elhybrider, elhybrider är utan tvekan det miljövänligaste alternativet av alla miljöbilar. Så länge elproduktionen är ren dvs, så som med kärnkraft.

I slutändan så misstänker jag att Reinfeldt försöker blidka ekofundamentaliserna i sin strävan att få moderaterna att bli nya miljöpartiet. Jag gillar att Reinfeldt tar initiativet från vänstern när det gäller miljön. Men han får inte bolla med moderaternas integritet för mycket. Om moderaterna, folkpartiet och kd alla vill ha mer kärnkraft så blir det omöjligt för centern att stå emot. Maud är inte så dum att hon spräcker en allians på grund av en förlegad och ologisk syn som lever kvar inom hennes parti.

Heja folkpartiet!

Ett förslag. Varför inte låta elföretagen välja? Ge dom möjlighet att ta beslutet. Om de anser att kärnkraft är ekonomiskt vettigt och berättigat att satsa på. Då ligger det nog något i det.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

BRA!

2007-06-20 @ 06:40:44
Postat av: David C Bernvi

Jag ska fixa det här, lovar. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback