Miljövänner för kärnkraft

image36


Då var jag just tillbaka från miljövänner för kärnkrafts(
www.mfk.nu) årsmöte. Spännande nog så är jag nog med i MFK styrelsen som suppleant. Jag har aldrig förut engagerat mig i någon slags förening så det ska bli spännande. Det jag främst vill är att försöka hitta på sätt att locka mer personer i min ålder till föreningen. Det är tragiskt att de traditionella miljörörelserna och miljöpartiet så grundligt lyckats hjärntvätta min generation. Det måste brytas.

Det var ett kul möte, intressant att äntligen få koppla ansikten till de namn som jag bara sett på alla mail hittils. Det märks att bland medlemmarna finns en oerhörd kompetens. Mycket erfarna och välutbildade människor där flera av dom har personlig erfarenhet av kärnkrafts industrin. När det gäller kärnkraftsfrågor så finns det ingen annan miljörörelse som kan påstå att de har i närheten lika stor kunskap som MFK.

Mötet avslutades med ett utmärkt föredrag av Professor Imre Pazsit om fjärde generationens reaktorer. Även om Sverige inte velat satsa så går många andra länder mot framtidens teknik allt snabbare.

Det jag beundrar mest är att alla dessa människor har orkat engagera sig år efter år trots medias motstånd och svänganden oppinion. Det finns nog inte många länder där kärnkraft attackerats hårdare än i Sverige.

Nu däremot är den allmänna oppinionen på kärnkraftens sida. Förhoppningsvis kommer media uppmärksamma det och lägga mer krut på att föra ut fakta om kärnkraft istället för att låta clowner som Lars-Olov Höglund sprida sitt personliga agg ohejdat. Efter vetenskapsmagasinets intressanta programmen om kärnkraftens framtid och den oerhört välgjorda dokumentären om Tjernobyls sanna konsekvenser så är tiden definitivt mogen för att knäcka den strålningsfobin och rädsla som ännu finns kvar hos allmänheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback