Kanske dags att skaffa ny dator

image86



Under mina högstadiedagar så var ett spel orsaken till enorma telefonräkningar. Starcraft! Jag kan nog inte räkna alla timmar jag och två goda vänner spenderade på battle.net. Jag vet iallafall att spelandet kostade minst 800 kronor i månaden, detta var nämligen på stenåldern före bredband var vardagsmat. 33.6 kilobaud modem var allt jag var välsignad med. Men kul var det.

Ett annat spel som tog upp min tid var fallout 2. Detta dock singelplayer så det var lite snällare mot mina föräldras ekonomi.

image87


Dessa två spel, Fallout och Starcraft, är utan tvekan exempel på den finaste underhållningen som existerar. Starcraft är utan tvekan ett av de bästa strategispelen någonsin, endast Total Annihilation är bättre rent spelmässigt. Men eftersom Starcraft hade så överlägset bra multiplayer stöd i Battle.net så var det inte ens en rättvis match. Starcraft var bäst helt enkelt. 3 olika och helt unika raser, men ändå så väl balanserade att ingen ras har övertag över de andra. Inget annat strategispel har lyckats med det. Varken för eller efter.

Och så Fallout. Inget multiplayer alls. Men det bästa rollspelet som någonsin gjorts. Istället för all löjlig fantasy,  med alver som springer runt och dvärgas som dricker öl så var detta en lite mer vuxen värld. Inge magi, inge svammel. Bara stora jävla feta vapen i en värld ödelagd av tredje världskriget. Radioaktivitet, mutanter, horor, slavhandlare, maffia. En värld där man verkligen kunde spela som en elak jävul eller som en ängel. Allt med en 50 tals känsla, eller snarare hela världen är baserad på den känsla som sci fi hade på 50 talet med en stor dos Max Max inslängt. Klockrent koncept och suveränt spel.

Varför denna nostalgitripp tillbaka till spelens värld? Jo det är nämligen så att både Fallout 3 och Starcraft 2 är under utveckling! Uppföljare som jag längtat efter väldigt länge trots att jag knappt spelar något alls nuförtiden. Jag får hoppas och be att dessa två spel kan fungera på min skrotiga gammla dator. Eller så får jag spara pengar och fixa en ny, för dessa två spelen måste jag ha. Fallout 3 kommer iallafall även släppas till Xbox360 så det är en liten tröst. Men vill jag njuta av Starcraft 2 blir det nog att öppna den tunna plånboken.

Om 16 dagar släpps en trailer för Fallout 3. Det ska bli jäkligt intressant att se. Risken är nog att varken Fallout 3 eller Starcraft 2 kommer kunna leva upp till standarden deras föregångar satt. Enbart ny och snygg grafik gör inte ett spel bra.

http://fallout.bethsoft.com/

http://www.starcraft2.com/

Kommentarer
Postat av: n0m

".. en stor dos Max Max.."
Du menar Mad Max ?
Helkul filmserie med en ung Mel. Håller klart med dig; fallout 2 och star craft var, och är än, de bästa :)

2008-05-13 @ 11:14:43
Postat av: Johan Simu

Yepp menade Mad :)

Hoppas hoppas hoppas fallout 3 kan leva upp till förväntningarna!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback