Månen

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_13356368.asp

image90



Det är jäkla synd att apolloprogrammet var slutet på USA's intresse för månen. Endast NASA har resurser och attityd nog för att ens försöka sig på att driva en månbas. Speciellt då vi löjliga europeer satsar endast korvören på vår rymdorganisation ESA.

Därför är det extra roligt att se att Japan, Kina, Indien och Ryssland alla vill ta sig till månen och även NASA börjar visa intresse igen. Jag tvivlar starkt på att Japan, Kina eller Ryssland kommer kunna ha råd med ett sådant projekt på egen hand. Men vem vet. Bara de är kaxiga nog att sätta eld under arselet på NASA. En ny rymdkapplöpning hade varit helt suveränt. Vi europeer kommer förmodligen lämnas bakom. Det var nog länge sedan europa hade någon riktigt vision om utforskning. Vi har kort och gott blivit lata och dekadenta.

Just europas och till viss del amerikans brist på glöd är det som förmodligen kommer göra att Kina och Indien kör om oss inom detta århundrade. Dags att lämna över stafettpinnen. De som vågar mest vinner mest! Jag bryr mig inte om vilken nation som blir först med en månbas. Bara jag hinner ta mig en tur dit upp innan jag lämnar in.


Kommentarer
Postat av: Folke K Larsson

I avvaktan på månen så kan man läsa om att resa till Mars och allt som finns där bortom. På riktigt och i tanken. En bra bunt av reella och filosofiska betraktelser; "Texter om kosmos".

2007-06-05 @ 23:11:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback