Bland det mest motbjudande jag någonsin läst

Från ett barnprogram i SVT som gick under 70talet.
Länk

Citat från artikeln. Sånger som sjöngs.

"Det finns en skola nån annan stans
där hjälper man varann.
Där finns ingen tävlan och konkurrens
men vänskapen är sann!  

Bort med betygen så det blir möjligt att hålla samman allihop!
Bort med betygen, det är så löjligt när din gråt blir ditt glädjerop."

En till

"Men, om kärnkraften är farlig
ifall strålning läcker ut
måste männskorna fundera
så att liiivet ej tar slut."

"Och från vindens starka strömmar
och från solens varma sken
kan man alltid samla mera
och behååålla luften ren."


Det är fan så man vill spy. SVT har i mina ögon bara skräpkanaler. Kan inte påminna mig när jag senast tittade på något program från SVT förutom kanske någon politisk debatt eller vetenskapsmagasinet. Enda undantaget är isåfall kunskapskanalen, men jag tappade allt hopp för den kanalen när de visade ett praktstycke antikärnkraftspropaganda i "mera natur", (har skrivit om det tidigare) Jag ser absolut ingen anledning till att ha kvar SVT när SVT's kanaler gång på gång kört ut propaganda. Opartisk my ass. Men jag trodde aldrig att de nångång sjunkit så lågt som att försöka påverka barn genom barnprogram. Jag förstår inte varför alla ska tvingas att betala för de skitkanalerna när det ändå är många som inte vill ha dom!
"Fördelen" med kommersiella kanaler är att de iallafall inte hycklar om opartiskhet.


Kommentarer
Postat av: Karbid

1. Är ditt främsta argument mot SVT något som sändes för trettio år sedan?

2. SVT ska (och kan) inte vara opartiskt, däremot balanserat.

3. De citerade texterna består av oantastliga sanningar.

2007-11-17 @ 16:51:21
Postat av: Johan Simu

När det gäller sanningen om kärnteknik är jag nog lite mer kompetent än dig att veta vad som är sant eller ej, men bra försök iallafall.

Om du vill ge pengar till smygpropaganda tv så är det helt upp till dig, det jag opponerar mig mot är att staten tvingar mig att betala för kanaler jag tycker är fullkomligt värdelösa.

Postat av: tjena

Faktum är att vind och solkraft är renare energi än kärnkraft. Den tar ej slut som uranet kan göra. Att betyg i skolan har sina avigsidor och att arbeta tillsammans och hjälpa varandra har större värde än att tävla och konkurrera.
Heja SVT!

2007-11-18 @ 11:48:42
Postat av: Johan Simu

Faktum är att även solljus tar slut om 5 miljarder år. Faktum är också att solen sakta blir varmare och om några hundra miljoner år kommer jorden vara obebolig.

Vad som också är ett faktum är att vi har uran och torium nog för att räcka i hundratusentals till miljontals. Alltså är det totalt meningslöst att nämna att uran kommer ta slut, utan att också oroa sig för solen.

Det verkar som de flesta argumenten mot kärnkraft följer principen
"If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit"

2007-11-18 @ 12:27:56
URL: http://gronarealisten.blogg.se
Postat av: Henrik Nilsson

Faktum är att vind och solkraft är smutsigare energi än kärnkraft. Detta p.g.a. av den dåliga kapacitetsfaktorn hos vind och solkraft.

2007-11-19 @ 14:49:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback