Paus från debatterande

image153


Nu är det dags för mig att ta en bloggpaus känner jag. Inte en paus från min blogg, utan en paus från andras bloggar. Jag ska inte kommentera och debattera på andra bloggar på åtminstone någon vecka. Jag ska försöka att inte ens titta på knuff.se. Jag har nämligen en förmåga att bli alltför insnöad i de diskussionerna och det är inte bra för matsmältningen! Jag ältar mig in i dom något otroligt, vilket egentligen är absurd för debattopponenterna är i 98% av fallen extremt obildade, okunniga, förolämpande och dessutom läser ingen igenom mer än de första 3-4 kommentarerna på en blogg.

Jag vet inte hur många gånger jag stångats med idioter som av någon anledning tror att de förstår kärnteknik och strålning bättre än mig, att det är jag och inte de som har en examen i fysik(eller tja tekniskt sett har jag inte en examen ännu eftersom jag inte ska ta ut en examen på mitt kandidatarbete utan vänta tills nästa sommar och ta ut en magister) är totalt orelevant. För de har googlat lite och läst på wikipedia och då vet man givetvis allt!

Nej för ett tag ska jag koncentrera mig på mer vettiga saker, som att arbeta fram bra populärvetenskapliga artiklar till miljöföreningen jag och några vänner håller på att starta upp och på att skriva debattartiklar till tidningar. Ifall det dyker upp något intressant på någon stor blogg, då kanske det är meningsfullt att skriva en kommentar. Men det är slöseri med tid att lägga allt för mycket möda på att kommentera små skitbloggar runtom på nätet. Dessutom som sagt, så är det bättre för magen och framförallt så kommer jag ha lite mer vårdat språk :)

Kommentarer
Postat av: Dr. Jan S. - vännen

Bäste Johan, dyre vän,

Som kommentar på din blogg dat. 2/10 om radioaktiva batterier skrev jag följande:

"Hörruru,,, ,,,sluta nu blogga och fixa i stället till en egen kåsöravdelning i någon rikstidning (som även den publiceras på Nätet)! Risken är dock att du blir åtalad för dråp p.g.a. de letala skrattparoxysmer som din spalt kommer att förorsaka..."

Som sagt, det är viktigt att koncentrera energin och resurserna till dit där de gör allra mest nytta.

Eller för att prata militärspråk: "Ta reda på vilken som är fiendens allra svagaste punkt och sätt in hela armén mot just den punkten!"

Mediavärlden väntar, och den är STOR - mycket större än diverse små terapiprojektbloggar runtom på landsbygden. Hellre då SvD och DN samt Dagens industri plus Ny teknik m.fl., med kanske en egen spalt!

Sen' finns det ju Washington Post och Time Magazine om engelskan räcker till...

Världen väntar, Johan. Och Sverige är definitivt inte hela världen...

Och världen BEHÖVER sådana fritänkare som Professor (?!) Johan Simu! :-)

2007-10-13 @ 11:12:30
Postat av: Johan Simu

Men ska dock definitivt inte underskatta bloggar :) Den gammla mediavärlden kommer tappa allt mer mark till olika internetfenomen som bloggar, youtube och liknande. Det är viktigt att ha en stark närvaro i bloggvärlden, det finns nog redan några bloggar i sverige som har lika stort inflytande som vissa tidningar.

Vill man nå speciellt min generation så är internet ett måste. Det som skrivs och tänks på nätet idag kommer påverka hur sverige styrs då dagens internetläsare blir morgondagens industripampar och politiker. Det är väldigt många som inte ens har någon dagstidning utan enbart kollar nätet.

Gäller bara att hitta rätt balans mellan hur mycket tid man ska lägga på varje ställe.

Postat av: Dr. Jan S.

Jo visst, men De Stora Drakarna finns ju på Nätet och refereras till i många bloggar. Traditionella tidningar finns kvar, de byter bara forum och använder ny grundteknologi, d.v.s. Nätet, för sin distribution.

Men deras läsekrets är nog i stort den samma trots Nätbaserade upplagor. Och därför når man många nyckelpersoner via etablerad press, oavsett forum.

Synpunkter?

2007-10-13 @ 16:33:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback