Spännande vindkraftsutveckling

image154

Control of tethered airfoils for a new class of wind energy generator

Det kanske kommer som en liten shock för er som läser min blogg att jag kan tala varmt för vindkraft! Men jag gillar faktiskt "förnyelsebar"* energi jag anser bara att kärnkraft är bättre på många sätt. Men kärnkraft och "förnyelsebar" energi är utmärkta komplement till varandra. Dessutom tycker jag att solpaneler väldigt häftiga i och med att de fungerar på rent kvantmekaniska principer precis som kärnkraften. De är båda en produkt av den revolution som hände inom fysiken på grund av giganter som Einstein, Rutherford, Bohr, Schrödinger, Fermi, Heisenberg ect.

Den bästa energiproduktionen jag kan tänka mig för Sverige vore att ha ett antal reaktorer(runt 20-30 stycken kanske) som producerar baskraft, en stor andel(20-30%) "förnyelsebar" energi som levererar allt de kan när de kan och vår vattenkraft som backup till den "förnyelsebara" delen. På det sättet kan man förhoppningsvis inte bara ha en totalt ren elproduktion utan även använda reaktorerna till att antingen producera väte till vätebränslecellsbilar eller att majoriteten av fordon är batteridrivna. Nog med energi både för transport och elproduktion med andra ord.

Iallafall artikeln jag länkat till i början av inlägget pratar om ett nytt sorts vindkraftverk, istället för att ha stora vidnsnurror så använder man sig av drakar(dessvärre inte den eldsprutande sorten, det vore jävligt häftigt!) för att generera el. Det gör man genom att drakarna drar i linor som i sin tur driver en generator, genom att låta draken flyga i ett komplicerat mönster så kan man tydligen få ut en nettoenergi av systemet. När linan är maximalt utdragen så manövrerar man in draken i en region med mindre vind så att man kan dra tillbaka den med mindre energiåtgång än som spenderades på att blåsa ut den. Fördelarna med detta över vindsnurror är är enligt författaren.

Drakarn kommer åt vindar på högre höjd där det blåser kraftigare och pålitligare.
Drakarna tar betydligt mindre plats än vindsnurror.
Drakarna är betydligt billigare än massiva vindsnurror.

De beräknar att genera el för en kostnad av 0.03euro/kWh. Fast då antar jag att man har i åtanke backup osv, de kostnaderna sopas alltid under mattan av "förnyelsebar" anhängarna.

Jag har inte orkat läsa igenom artikeln väldig noggrant så jag vet inte hur realistiskt det hela är. Men en häftig ide är det iallafall och betydligt sexigare än de ohyggligt fula vindsnurrorna! En kanske lite naiv invädning jag får direkt är det att det kanske är ett jävla bök att hålla dessa drakar i luften hela tiden, även på hög höjd måste det väll ibland blåsa så lite att drakarna kraschar ner i backen. Hur gör man rent praktiskt för att hålla dessa luftburna osv? En vindsnurra sköter ju sig själv mer eller mindre efter den är byggd förutom underhåll. Kräver dessa kite generators konstant personal vid anläggningarna?

*Jag skriver "förnyelsebar" inom "" eftersom jag hatar och avskyr begreppet förnyelsebart. Det finns ingenting i universum som är förnyelsebart och det är en felaktig term att använda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback