Föga förvånande

Få väljer ekologiskt

Ekologiskt odlad mat är dyrt som fan och i mina ögon meningslöst, enda varan jag köper ekologiskt är äpplen för de smakar oftast lite bättre. Men förutom det så totalbojkottar jag alla ekologiska produkter, kravmärkningen är teknikfientlig. Att GMO produkter inte får säljas som ekologiska produkter är ett enormt kliv tillbaka in i stenåldern. Moderna jordbruksmetoder är nödvändiga för att föda de snart 9 miljarder människor vi kommer vara på vår planet.

Visst finns det mycket problem med modernt jordbruk, ta konstgödselproduktionen som exempel, den är idag ohållbar eftersom den förlitar sig så mycket på fossila bränslen. Men GMO och bekämpningsmedel har jag inte något emot så länge bekämpningsmedlen är nedbrytbara.

Nej skit i ekologiska produkter, men pressa på för att konstgödsel, GMO och bekämpningsmedel ska bli bättre och miljövänligare. Det behövs kanske en ny märkning vid sidan om KRAV, ett märke som garanterat att varan odlats på ett klimatneutralt sätt och att miljöpåverkan pga odlingen är minimal. Men som inte på något sätt utesluter GMO , konstgödsel och bekämpningsmedel.

Kriterier kan tex vara att konstgödseln som används ska produceras utan fossila bränslen och ska vara så kompletta att det ej påverkar näringsvärdet hos grödan negativt.
Bekämpningsmedlen som används ska vara fullständigt nedbrytbara och ska ej återfinnas kvar på produkten när den är i affären.
Genmodifieringarna ska vara garanterade mot att kunna spridas i naturen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback