Miljöpartiet

De som läser min blogg ofta kan inte ha ungått att jag inte har mycket till övers för miljöpartiet. Det kanske är lite meningsfullt att förklara varför jag har den attityden.

För det första så är många av MP's ställningstaganden totalt ovetenskapliga, det är inte bara min åsikt heller utan det är ett faktum och ofta plågsamt uppenbart, där är ju kärnkraftsmotståndet och lögnerna de sprider om kärnkraft det mest uppenbara. Vem som helst med en rudimentär förståelse för kärnfysik förstår det.

För det andra så verkar miljöpartister i allmänhet sakna all förmåga till att kritiskt granska information. Dvs de sväljer tex allt greenpeace skriver utan en tanke på att det kan vara fel, men presenterar man granskade journalartiklar som motsäger tex greenpeace då är det bara skitsnack i deras ögon. Fast det är ju inte ett problem specifikt för MP utan snarare för folk i allmänhet, förmågan till kritiskt granskande är totalt obefintligt bland allmänheten.

För det tredje så motarbetar de aktivt vetenskap och forskning när de försöker stoppa projekt som ESS(European Spallation Source) och ITER(International Thermonuclear Experimental Reactor) eller när de slås mot genteknik varje chans de får. Hur kan ett parti påstå att de är för utveckling samtidigt som de aktivt motarbetar både grundforskning och tillämpad forskning?

Däremot så har jag inte något emot individer inom MP, men jag kan helt enkelt inte förstår hur man kan köpa det antivetenskapliga paketet som MP säljer?

För länkar där miljöpartister kämpar mot ITER se de här
Miljarder till fusionsforskning?
Fusionsforskning
Sveriges inställning till fusionsforskning
ITER motion (speciellt denna innehåller uppenbara felaktiga påståenden)

För länkar om att miljöpartiet kämpar mot ESS
Miljöpartiet säger nej till ESS-anläggningen i Lund!
Nej till ESS i Lund

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback