Heja Finland!

Som mitt efternamn, Simu, antyder så har jag finskt påbrå, min fars mormor eller något i den stilen var från Finland. Det innebär givetvis att jag är lite svag för Finland, att finnarna gav storsmörj åt kommunistryssarna under andra världskriget medans sverige inte vågade göra något och istället rullade tummar är ett annat skäl att vara stolt över mitt efternamn. Ifall norden hade befunnit sig i Star Trek världen så vore finnarna nordens Klingons :)

Men det finns många fler skäl att älska Finland, framförallt Olkilutot-3 och snart nu även Olkiluoto-4.
Application in for Olkiluoto 4

Teollisuuden Voima Oyj (TVO) has applied to build a fourth nuclear power reactor at the Olkiluoto site on Finland's west coast. The company has not yet chosen a reactor type.

TVO president and CEO, Pertti Simola said that "with additional power capacity we can mitigate climate change, secure electricity supply for business and individual consumers and reduce significantly to dependence on electricity imports." He concluded: "The entire Finnish society will benefit from the electricity which we will produce."


Hoppas TVO får tummen upp. Ska bli intressant att se vilken design de väljer. Efter allt strul med Olkilutot-3 så kanske de inte är alltför sugna på en till EPR. Fast en till EPR hade nog gått betydligt smidigare nu när alla inblandade lärt sig av misstagen med den första.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Ha en underbar solig helg! :D Kika gärna in i min blogg och släng in en kommentar om du har tid!:)

Postat av: Dr. Jan S.

"...jag är lite svag för Finland, att finnarna gav storsmörj åt kommunistryssarna ..."
Jag trodde att du var EMOT VÅLD, Johan?!?
:-)

2008-04-25 @ 21:24:37
Postat av: Johan Simu

Inte när det är berättigat ;)

2008-04-25 @ 21:41:31
URL: http://gronarealisten.blogg.se
Postat av: Michael Lundahl Karnerfors

Svenskarna inte gjorde något? Du... *petar finnen i sidan* ...har du glömt bort F19?

http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/f19.htm

Ok, det var inte alls mycket i jämförelse. Men ändå... ej att förglömma. Eller? ;)

2008-04-26 @ 13:12:14
Postat av: Johan Simu

Du har förstås rätt att vi gjorde en del :)
Farsan har också berättat om hur svenska militären utrustade alla frivilliga svenskar som åkte till finland för att hjälpa. Han åkte nästan själv. Men jag kan tänka mig att finnarna kände sig svikna av sverige.

2008-04-26 @ 13:39:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback