Detta kommer bli intressant



Isaac Asimovs klassiska serie, stiftelsetriologin, ska bli film. Från "Tolkien" till "Asimov"

Producenterna bakom "Sagan om ringen"-filmerna, Bob Shaye och Michael Lynne, lämnade tidigare i år New line för att starta egna produktionsbolaget Unique features, och meddelade i veckan att de tänker omarbeta åtminstone den första boken i trilogin till vita duken.


Stiftelsetriologin är fantastisk, det finns inget annat ord som beskriver det bättre! Jag älskar helt enkelt de böckerna och det börjar nog bli dags igen att läsa om dom! Tillsammans med Pohl's Heechee serie och Clarkes 2001 och 2010 så tillhör stiftelsetriologin mina absoluta favorit sci-fi. Det finns visserligen nya författare som skriver böcker jag gillar lika mycket, tex Alastair Reynolds böcker i Revelation Space universumet. Men inget är riktigt lika bra som de stora klassikerna.

Jag har alltid velat se stiftelsetriologin på vita duken, men samtidigt så misstänker jag att de aldrig kan konverteras till film. Det finns inga karaktärer som följer med genom böckerna eftersom böckernas handling är flera hundra år lång, det är mer fristående berättelser som beskriver hur ett nytt imperium. Varje fristående del skulle nog i och för sig bli en bra film på egen hand, speciellt kriget mot mulan, mendet skulle bli många filmer och alla skulle behövas för att få bakgrund till allt. En annan stor nackdel filmmässigt är att det definitivt inte handlar om action sci-fi. Inga elaka aliens, inga aliens överhuvudtaget faktiskt, väldigt lite våld, noll sex och otroligt mycket dialoger. Inte en vanlig typisk hollywood produktion med andra ord!

Det vore en jävla tragedi om de bara tar namnet från böckerna och sen hittar på något helt eget, så som Paul Verhoeven gjorde med Starship troopers. Jag kan än idag inte begripa varför, varför, varför han ens döpte den filmen till Starship troopers, det enda den hade gemensamt med boken var titeln! De bytte till och med kön på vissa karaktärer för guds skull! Filmen på egen hand är sevärd och helt ok som actionfilm, men nu kommer boken förmodligen aldrig bli en bra film eftersom Verhoven har besudlat hela konceptet. Den största tragedin av alla är att boken var perfekt för en film, det fanns ingen anledning att ändra på något!

Endast tiden kommer avgöra ifall de lyckas göra film av böckerna eller ej, det hade nog egentligen passat bättre som en storbudget miniserie på sci fi channel eller liknande. Fram tills dess så måste jag iallafall beställa triologin och läsa den på engelska. Av någon anledning har jag bara läst de böckerna på svenska och det var nog minst 6-7 år sen jag läst dom sist, förjävligt!

Kommentarer
Postat av: Anders

Tänk på att serien nu är uppe i 7st böcker. Alla är läsvärda. Framförallt den kronologiska ettan (Prelude to fundation) är rätt kul.

2008-08-04 @ 10:30:47
Postat av: Johan Simu

Lite skamfullt måste jag erkänna att jag inte läst prelude. Tror jag läst de andra 6, men det var ett bra tag sen. Vissa av dom hade nog blivit perfekta filmer!

Postat av: Johan H

Oooooo... Stiftelsetrilogin är helt makalös! Läste den för några år sedan med stor behållning.



Men det här med film... Måste säga att jag är smulingens skeptisk till att det går att göra på ett vettigt sätt. Historien är ju liksom som stor och episk där olika personer kommer och går.



Menmen.Tycker att det är trist med pessimism, så jag hoppas att det blir bra.



Peter Jackson lyckades ju mot alla odds jäkligt bra med sagan om ringen.

2008-08-04 @ 17:58:48
URL: http://peaceloveandcapitalism.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback