Varför jag inte är miljöpartist

Förutom då att miljöpartiet är ute och cyklar ordentligt när det gäller kärnkraft så finns det inte många frågor där jag delar deras åsikter. Hittade denna sidan "Grå eller grön" där de listar upp en rad punkter. Ska ge min syn på de punkterna.

16 års rösträtt är meningslöst, visst tror alla 16 åringar att de vet bäst. Men verkligheten är sådan att innan man haft jobb och eget boende så har man inte blekaste aningen. Om något vill jag höja åldern till 20.

Flyktingamnesti Borde hanteras på en EU nivå, men annars har jag ingen särskild åsikt.

Svensk vapenexport Jag ser inget fel med det, exportera på. Om vi kan slå mynt av andras idioti så kör på. Folk kommer döda varande med vad för tillhygge de än hittar oavsett om vi levererar vapen eller ej. Krig stoppas inte genom att vapnen tar slut, det stoppas genom att föra samman världen med kunskapsutbyte, fria marknader ect. De som är beroende av varandra krigar inte med varandra.

Fildelning Knepig fråga, har inte tagit någon riktig ställning där. Jag undrad vad konsekvenserna vore ifall fildelning blir helt lagligt. Hur mycket skulle det påverka tex filmbolagens ekonomi? Ifall det slutar med att det tar död på alla väldigt dyra storfilmer så ser jag heldre att fildelning förhindras. Men jag tvivlar på att det går att förhindra det, det krävs någon ny sorts lösning.

Utveckling av friåret Nej tack, vill man glida runt och peta sig i naveln i ett år får man spara ihop pengar till det på eget sätt.

Mer grön skatteväxling Beror på hur det tillämpas. Jag vill internalisera alla externa kostnader och skatteväxling är väll ett steg på vägen men inte enligt miljöpartiets mall.

Sex timmars arbetsdag Dynga, det funkade inte i Frankrike och kommer inte funka här. Vad är det som är fel med att jobba 8 timmar per dag? Man får helt enkelt se till att hitta ett jobb man tycker om.

Slopa betygssystemet Aldrig i livet, betygsjakten var en av mina främsta drivkrafter under högstadie och gymnasietiden, ta bort det och jag hade legat hemma och skitit i skolan totalt. Det ligger en ära i att få MVG som man vill kämpa och slita för. Att ta bort betyget hade gynnat de som inte strävar efter att bli bäst, men jag fokuserar heldre på att gynna de som faktiskt har drivkraft och ambitioner. Skolan har redan sänkts till de mest korkades nivå, om de inte kan hålla takten så though luck. Alla är inte födda intelligenta och sån är världen. Det stör mig otroligt mycket mer att intelligenta och ambitiösa barn hålls tillbaka än att korkade barn inte klarar sig. Politiskt korrekthet är idioti och alla är inte födda med samma förmågor.

Påskynda kärnkraftsavvecklingen Jag behöver nog inte kommentera den. De som föreslår det är desamma som gnäller över betyg för att de förmodligen fick ig på gymnasiefysiken, ifall de överhuvudtaget läste någon naturvetenskap.

Ersätta djurförsök För medicinska ändamål nej, för att testa smink och sånt ja. En mus kommer alltid vara mindre värd än en människa, om det krävs att man sprättar upp 1000 möss för att rädda ett enda människoliv så har jag inga problem med det. Men djuren ska inte plågas i onödan och ska inte heller offras i onödan. Djurförsök för smink och liknande är motbjudande. 

Miljö före tillväxt Nej, miljö med tillväxt. Ett fattigt folk bryr sig inte om miljön, att bry sig om miljön är ett lyx för den rika världen och vill vi få resten av världen att bry sig måste vi göra dom rika, inte oss fattigare.

Momsbefria KRAV och rättvisemärket Nix, så länge KRAV märkning exkluderar GMO grödor så är jag mot krav överhuvudtaget. Man kan för den delen även göra konstgödsling miljövänligt. Det är naivt att begränsa sig till jordbruk så som man gjorde för 200 år sen. KRAV motarbetar utveckling inom konstgödsel, GMO och besprutningsmedel och därmed så motarbetar det möjligheten att föda de 9 miljarder människor vi snart kommer vara.

Rotationsprincip för politiker Intressant ide, men jag skulle heldre se krav på att politiker måste ha högre utbildning. Det är rent absurt att tro att "vanliga människor" ska kunna styra sverige på ett bra sätt. Krav på högskoleexamen och några år arbetslivserfarenheter! Jag är även helt mot att sänka riksdagslönen, höga löner attraherar kompetenta människor och det är i riksdagen kompetensen behövs.

Medial mångfald Nej tack, jag gillar inte SVT och vill inte se en SVT tidning heller. Skillanden mellan SVT och tex fyran som nästan är lika dålig är att SVT har en hel drös med svartvita program om nån gubbfan som klipper gräset och talar om sin barndom i nån liten skitby som ingen bryr sig om och en hel drös med kulturprogram som ingen heller bryr sig om. Vill man se sån skit ska man betala för det själv och inte tvinga alla att finanisera det.
Det som behövs förändras inom mediavärlden är att media måste tvingas ta ansvar för de påståenden de går ut med. För varje felaktig sak de skriver ska de göra lika stor rubrik om att de hade fel. Jag är spyleds på all medial skräckpropaganda om allt från kärnkraft till stekt potatis som helt saknar grund i vetenskap. Det hade förstås inte gynnat miljöpartiet då de delvis lever på skräckpropaganda om all teknik de inte tycker om, tex kärnteknik och genteknik.

Kommentarer
Postat av: Elin Frid

Välkommen att läsa min åsikt om saken på min blogg :)

Postat av: Nisse

Är det isåfall inte hög tid att döpa om din blogg till "Gråarealisten"?

2008-02-04 @ 18:23:38
URL: http://minusi.blogspot.com
Postat av: Johan Simu

Nja enbart om man accepterar att miljöpartiet har patent på vad som är grönt eller ej :)
Jag förkastar totalt miljöpartiets åsikter om vad som är grönt.

2008-02-04 @ 19:10:10
URL: http://gronarealisten.blogg.se
Postat av: Jon Larsson

"De som föreslår det är desamma som gnäller över betyg för att de förmodligen fick ig på gymnasiefysiken, [...]"

En av mina starkaste drivkrafter att få höga betyg har länge varit att ingen ska kunna påstå något dylikt om mig när jag kritiserar graderade betyg (och, ja, jag har också konsekvent uppnått betygen i fråga).

"[...] ifall de överhuvudtaget läste någon naturvetenskap."

Det är också praktiskt att på ett enkelt sätt kunna slå ifrån sig sådan kritik, och även om det i det här fallet för mig inte var del av drivkraften så är det ju helt klart en följd av att jag har kompletterat min ingenjörsutbildning med ett år vardera på humanistisk, juridisk respektive samhällsvetenskaplig fakultet. Om jag bara fick tillfälle att läsa lite medicin också...

Vad jag försöker säga är att det citerade var osedvanligt dålig argumentation. Visst, jag förstår att du inte ser det som meningsfullt att upprepa allt du redan skrivit om kärnkraft, men bättre än så här kan du väl ändå? Saklighet, liksom.

2008-02-05 @ 09:45:15
Postat av: Johan Simu

Det var mest menat som ett halvkasst skämt :)

2008-02-05 @ 11:39:50
URL: http://gronarealisten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback