Ett steg närmare skräddarsydda livsformer

Longest Piece of Synthetic DNA Yet

"This completes the second step of a three-step process in creating a synthetic organism," Gibson says. The first step came last summer when JCVI scientists transformed one species of bacteria into another with a DNA transplant, switching the identity of one bug by impregnating it with another's genetic code. The second step, constructing a synthetic bacterial genome, has now been accomplished with this study. The final step will involve inserting the synthetic genome into a cell and bringing it to life; Gibson says experiments with this goal are currently underway.

Så jäkla häftigt. En tvättäkta sci-fi nörd som jag kan inte sluta drömma om den potential som ligger i att kunna skräddarsy liv precis hur vi vill. Snart är det vi som styr evolutionen på vår lilla planet, inte det tråkiga och sega naturliga urvalet.

Kommentarer
Postat av: Elin Frid

Där kan vi snacka om ett ämne som skrämmer livet ur folk. Ta bara GMO debatten, fenomenet liknar kärnkraftsproblematiken på det sättet att människor innehar en obefogad och underlig rädsla för förtäring. Inte bättre blev det heller efter SVTs Argument hade anordnat en diskussion om saken, där människor på stan skrämdes med låtsas-GMO-blåbär.

Postat av: Johan Simu

Jo GMO skräcken är rätt absurd. jag är dock totalt okunnig om genteknik men jag är rent allmänt så teknik optimistisk att jag älskar genteknik ändå :)

Det kommer bli intressant att se hur länge det förblir tabu att genmodifiera människor. Jag vill tamejfan leva längre, vara smartare och slippa bli flint! Eller flintheten kan jag nog leva med, men det vore trevlig att slippa dö under de närmaste hundratals åren iallafall.

2008-01-28 @ 22:04:39
URL: http://gronarealisten.blogg.se
Postat av: Johan Simu

Vad för sorts grejer inom bioteknik vill du föresten syssla med när du är klar med dina studier? Ifall du hunnit få en uppfattning ännu dvs.

2008-01-28 @ 22:05:53
URL: http://gronarealisten.blogg.se
Postat av: Elin Frid

Johan: Hm, efter examen hoppas jag på att jobba i läkemedelsindustrin. Det hade i och för sig inte varit helt fel att forska heller.

2008-01-29 @ 17:05:18
URL: http://elinfrid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback