Jag är stolt över att rösta på folkpartiet

Som folkpartiet säger(läs artiklar 1 2 3 4) så måste sverige börja förbereda för att bygga ny reaktorer, dels för att fasa ut de gamla och dels för att öka den totala mängden energi producerad av kärnkraft i sverige. Dessutom talar folkpartiet en hel del om elbilar, något jag sagt gång på gång på gång på gång är det bästa och smartaste sättet. Skit i etanolsvammlet, det är elbilar som är framtiden. Jämför mängden uran som måste brytas för att producera el nog för att driva alla bilar med alla skog som måste avverkas eller all mark som måste odlas upp för att producera etanol, vad verkar miljövänligast och vettigast?

Dessutom har de helt rätt i att nya reaktorer borde byggas på ett sådant sätt att de kan förse storstäderna med fjärrvärme, det är i mina ögon långt överlägset fjärrvärme från biobränslen. Med tanken på att svenska folket är positiv till kärnkraft så är det tragiskt att fanatiker inom mp och centern håller hela energipolitiken gisslan. Men som tur är så finns det gott om rationella människor inom de partien, iallafall inom centern :) Det dröjer nog inte alltförlänge innan Maud vänder på skutan och deklarerar att kärnkraft är bra.

Men en sak är då säkert, om sossarna vinner nästa val och går med på något så absurt som att stänga någon till reaktor. Då packar jag väskorna och drar! Det är isåfall ingen ide att bo kvar i ett bakåtsträvande land med en regeringen som vill förstöra varje seriös chans att sänka co2 utsläppen ordentligt.

Kommentarer
Postat av: Jens

Bra post! En annan sak är ju att Sverige har stora urantillgångar.

2008-01-11 @ 14:57:28
Postat av: Vilmos Török

Läs boken skriven av en Nobelpristagare och kliv ur ankdammen:

Georg A. Olah, Alain Coppert, G.K. Surya Prakash
Beyond Oil and Gas: The Methanol Economy

Slutsats: den enda utvägen är kärnkraft!

2008-01-11 @ 16:47:09
Postat av: Ningyokofan

Och vi gör tummen upp!

Postat av: Johan Simu

Tja Ning va kan man säga, gullig bild. Jag lovar att om jag letar nog så kan jag hitta missbildade barn runt vindkraftverk eller fjärrvärmeverk eller solkraftverk. Faktum är att det inte finns någon statistisk ökning av missbildningar på grund av tjernobyl.

Men fakta är ju inte något som kärnkraftsmotståndare vill besvära sig med.

2008-01-11 @ 23:26:13
URL: http://gronarealisten.blogg.se/
Postat av: Johan Simu

Om fjärrvärme kan ge sådana skador? Visst, eller är du så ignorant att du inte förstår att det som kommer ur skorstenen på ett fjärrvärmeverk är cancerogent?

Du pratar med någon som förtår sig på strålning lille vän. Jag påstod aldrig att det inte skett en ökning av sköldkörtelcancer, däremot så är det endast ett fåtal personer som dött av den cancer hittils sen tjernobyl, för sköldkörtelcancer är synnerligen lätt att behandla.

Sköldkörtelcancer är även den enda cancerformen som överhuvudtaget ökat på grund av tjernobyl och det är enligt IAEA, WHO et al. Om ett fåtal dödsfall i cancer är enda märkbara dödsfallen av tjernobyl plus de 20-30 som dog bland "liquidatorsarna" så kan ingen påstå att tjernobyl var en stor katastrof sett i dödsfall. IAEA uppskattar att runt 4000 dödsfall kommer ske totalt under all framtid pga tjernobyl.

Min poäng återstår förövrigt, det har inte skett en ökning av missbildningar sen tjernobyl och därmed är din första bild endast typisk känslomässig skräckpropaganda utan något som helst värde. Men vetenskap är bara ivägen förutom när den kan förvridas för ditt syfte eller hur?

Får jag fråga dig en sak, vill du avveckla vattenkraft? För en sak är säkert, katastrofen vid Banqiao dammen i kina som skörade 200 000 dödsfall är vida värre än tjernobyl. Trots det så tågar inte ni kärnkraftsmotståndare mot vattenkraft, mycket märkligt. Är det kanske så att ni helt enkelt inte bryr er om folk som dör, förutom när de råkar dö av just precis kärnkraft?

2008-01-12 @ 14:40:40
URL: http://gronarealisten.blogg.se
Postat av: Johan Simu

Och för att klargöra, jag påstår inte att fjärrvärme är farligt, så dum är jag inte. Men biomassaförbränning står för mer skadliga utsläpp än kärnkraft och skadar fler personer än kärnkraft.

2008-01-12 @ 14:42:13
URL: http://gronarealisten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback