Stress

image268

Jag har bloggat mer sällan än vanligt på sista tiden och det beror främst på stress i närheten av magsårsnivå. De som läser min blogg regelbundet kanske minns att jag i mars var inbjuden till en
intervju vid Delfts universitet i Nederländerna. Intervjun gick strålande väl och jag fick besked redan dagen efter att tjänsten är min! Just nu stressar jag alltså för fullt med att fixa allt, i juli så bär flyttlasset av till Delft för att inleda min karriär som forskare :)

Men den snäva deadlinen ställer givetvis till med lite problem, främst för mitt exjobb. På grund av olika omständigheter så kom jag inte igång med det riktiga arbetet på mitt exjobb fören i mars. Mitt första problem var att hitta något vettigt program jag kan använda för att köra beräkningarna på den reaktortyp exjobbet handlar om. Det var lättare sagt än gjort! Eftersom molten salt reaktorn är den minst prioriterade av gen-4 reaktorerna så finns det inga direkta standardverktyg för den. Tillslut fick jag tag på ett program gjort av en forskargrupp i Grenoble, problemet då är givetvis att alla sådana verktyg gjorda av små forskargrupper för eget arbete är att de är raka motsatsen till användarvänlig. Grenoble gruppen har gjort ett beundrandsvärt arbete att sätta ihop en manual och försöka göra det så lätt som möjligt, men för en nolla som mig som knappt använt unix förut och definitivt aldrig pysslat med c++ så var det inte lätt.

Jag satt i 4-5 veckor bara för att få programet att överhuvudtaget funka, problem efter problem efter problem dök upp i själva installationen etc. Sen när jag väl fick fanskapet att fungera så dök mer och mer strul upp med hur i helsike man ska lägga upp input filerna till programet. De exempel som följde med var något daterade, sen efter mycket strul och svärande så fick jag besked om att några av de viktigaste funktionerna var avslagna i programmet i denna versionen. För varje problem som jag löste så dök något nytt och ännu dummare upp.

Förra helgen så trodde jag att jag fått allt att funka, så jag körde några långa beräkningar och började sen titta på resultaten i måndags och då kändes det verkligen som att jag skulle flippa över, springa till närmaste verktygsaffär, köpa den största yxan och hacka sönder någonting väldigt metodiskt. Det jag (trodde) att jag fått att fungera var nämligen de delar av programmet som sköter upparbetningen, i en molten salt reaktor är upparbetning allt eftersom den sker kontinuerligt. Det programmet däremot gjorde var att kolla vad som finns i härden, kopiera det som egentligen ska avlägsnas för att sen kasta i det i skräphögen.

Stressen att veta att jag måste vara klar med allt före juli samtidigt som programmet jag absolut behöver för alla beräkningar vägrar fungera är obeskrivlig. Men skam den som ger sig, efter att ha nästan flippat ut så tog jag en dag då jag bara satt och surade och blängde ilsket på dataskärmen utan att få något gjort. Sen gjorde jag det jag hatar, jag dök ner i alla programfiler för att försöka peta runt. Lättare sagt än gjort eftersom jag som sagt aldrig donat med c++ förut. Men med lite tur och mycket svordommar så hittade jag till slut problemet och fixade det.

Nu verkar allting fungera som det ska, hoppas jag iallafall, om det visar sig att programmet nu gör något annat helt jävla korkat då jävlar kommer jag få en massiv hjärnblödning.

Kommentarer
Postat av: christoffer

Du har min fulla sympati (Och jag jobbar med mjukvarutestning på heltid.)

/C

2008-05-13 @ 23:02:21
Postat av: Johan Simu

Hur har du undvikit mentala sammanbrott med det yrket :)??

Postat av: christoffer

enkelt, man lär sig att universum är på ett visst sätt och att försöka ändra det är lika lönlöst som kung knuts order till havet.

Sen gör man vad man kan och skiter i resten.

Den stora fördelen är att politikens dummheter ser små och enkla ut i jämförelse.

/C

2008-05-15 @ 11:09:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback