Suck

Kd vill förbjuda våldsamma dataspel

Nyss var det allt våld i videofilmer som var problemet, nu är det dataspelsvåld. Med tanke på alla suspekta spel jag spelat i mina dagar så borde jag enligt Anders Bergstens logik nu springa runt och stycka folk, köra över dom med bilar, spränga dom på diverse olika sätt osv. Om man är så vrickad att man blir inspirerad att begå riktiga våldsdåd på grund av ett dataspel, då är man nog så sjuk i huvudet från början att vilken inspiration som helst funkar.

Vi människor(eller tja mest killar då kanske) är djupt fascinerade av våld. Vi älskar actionfilmer, vi tittar entusiastiskt på alla krigsdokumentärer som finns, vi gillar våldsamma sporter, vi slukar alla discovery dokumentärer om olika krigsmaskiner och vi älskar tamejfan att döda folk digitalt. Så är det bara och så kommer det förbli. Förbjud funkar inte, har aldrig funkat och kommer aldrig leda till något alls.

Den som försöker ta ifrån mig mitt underhållningsvåld däremot kommer få smaka på en del elaka kommentarer. Jag vill även ha kvar min porr och andra saker som kristdemokrater kanske finner moraliskt uppseendeväckande.

Våldsfilmer eller dataspel gör inte folk till mördare, porr gör inte folk till våldtäktsmän. Lika lite som matlagningsprogram gör oss till kockar, knarkfilmer gör oss till langare, musikaler gör oss till musiker eller modeshower gör oss homosexuella.

Tur att sådana förslag är så verklighetsfrämmande att de aldrig kommer slå igenom, inte ens hos ett så pass luddigt parti som Kd.

Kommentarer
Postat av: Jonsson

Hur kommer det sig att reklam finns, om vi inte påverkas av det vi tittar på?

2007-06-29 @ 13:18:10
Postat av: Johan Simu

Det är väll lite skillnad på att välja om man ska köpa Yes eller Ajax eller om man ska knivmörda någon på stan? Om filmer och spel påverkar på något märkbart sett så borde vi se en våldsepedemi. Men i verkligheten så sjunker våldsbrotten.
Reklam funkar förmodligen mest för att man blir bekant med ett märke och därmed väljer det på affärn eftersom man föredrar att köpa saker man är bekant med. Om du är våldsam kanske du heldre skjuter någon med en glock istället för en smith and wesson eftersom du sett glock på film. Vad vet jag. Men att påstå att film skulle få dig att skjuta någon är en helt annan sak.
Du kan ju göra ett experiment, ta och hyr hem varenda gayporrfilm du kan hitta och titta på det varje kväll i några månader. Om du blir homosexuell efter det så antar jag att jag har fel.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback