Oookkkaaayyy

image271


Överviktiga hot mot klimatet

Överviktiga människor har fått ett tungt vägande skäl till dåligt samvete. Deras hull bidrar till livsmedelskrisen i världen samt den kritiska klimatförändringen.
Det slås fast i en studie som gjorts av London School of Hygiene and Tropical Medicine och publiceras i senaste numret av The Lancet. Tjocka människor konsumerar 18 procent mer kalorier än normalviktiga, enligt studien.

Nu suckar jag ännu djupare än igår. Jag är ingen klimat"skeptiker"(hur i helvete har ordet skeptiker kunna bli negativt laddat föresten?) och oroar mig över konsekvenserna av klimatförändringar. Jag tycker förvisso många debattörer verkar lite för, om man ska låna ett av engelskans vackraste uttryck, cocksure och spär på och överdriver en hel del. Men det hör till mediaspelets regler tydligen.

Detta granskade av olika befolkningsgrupper är dock lite otäckt. För några månader sen såg jag en artikel som smällde på ett genusperspektiv på klimatfrågan och drog slutsatsen att män är större klimatbovar. No shit? Att nu en annan artikel drar slutsatsen att överviktiga äter mer kalorier än "normalviktiga" så måste jag återigen säga no shit sherlock?

Frågan är väll vad är poängen med sådana artiklar?  Jag har svårt att tro på att överviktiga bidrar till svält för det finns ingen direkt koppling som säger att om jag äter x kcal extra så innebär det x kcal mindre för slumpvis utvald afrikan. Sen kanske det ökar användingen av fossila bränslen, visst. Men frågan är väll, vad ska man göra åt det?

Tvångskastering av alla män så vi blir mer lika de mer klimatvänliga kvinnorna? Arkebusering av alla som har "för hög" BMI? Vad ska vi göra med alla individer som har högre kcal intag än överviktiga, de flesta som idrottar hårt äter mer än den genomsnittliga tjockisen. Därför är idrott negativt för klimatet om man ska dra samma slutsatser som artikeln! Det är dags att dra igång häxjakten på fanskap som Carolina kluft och Stefan Holm som i sin hurtighet mördar klimatet för sitt eget nöjes skull! För att inte tala om oss gymrävar som äter betydliga mängder protein, fram med yxan och av med huvudet bara för jag äter förmodligen som två överviktiga ihopslaget.

Vad är poängen med mitt raljerande idag då? Jo det finns ingen mening med att försöka utmåla vissa grupper som "problemgrupper" ur klimatsynpunkt, det kommer inte hjälpa på något sätt för de grupperna kommer inte försvinna bara för att man pekar ut dom som ett problem. Så länge vi lever i ett fritt samhälle så måste vi acceptera att stora befolkningsgrupper kommer göra val som inte är "optimala" oavsett efter vilka parametrar man vill definera optimalt. Ska vi få bukt med problemet kan vi inte börja angripa de grupper som gör "fel" val för i slutändan är det inte kalorikonsumtionen som direkt orsakar utsläppen, det är de metoder man använder för att producera kalorierna som gör det. Så länge kolkraftverk ohindrat puttrar på och så länge olja är primära källan till drivmedel så spelar det absolut ingen roll ifall varenda överviktig person på vår jord börjar gå på diet. Sluta fjanta runt och kräv en avveckling av kolkraft inom EU!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback