Konsten att äta billigt

Efter gårdagens inlägg så kanske det är rimligt med en demonstration av hur man kan äta billigt som fan och ändå få i sig allt man behöver.

Frukost.
50 gram havregryn, 2 ägg och ett äpple.
Havregryn 1kr, 2ägg 2-3kr, ett äpple ungefär 2 kronor. Totalt runt 7 kronor för frukost. Då får du i dig 400kcal, 18g protein. 13g fett och 46g kolhydrater.

Lunch.
Grönsaker, ris/pasta och kyckling med lite olivolja på.
En påse med frusna grönsaker går på runt 20 spänn, ta en fjärdedel av det, 5 spänn. Kyckling 200 gram är lagom, det går på ungefär 10 spänn. 10 gram olivoja för att få lite fett i måltiden blir max en spänn till. Ris/pasta 100 gram ungefär 2 kronor. 18 kronor totalt. Då får du i dig  runt 600kcal, 15g fett, 40g protein och 70g kolhydrater,

Middag.
Tonfisk, grönsaker och linser.
En burk tonfisk, kostar ungefär 10 kronor. 100gram röda linser, max 2 spänn, råa morötter, isbergssallad, rå spenat etc för att piffa till och lite olivolja, ca 8 spänn. Ca 20 kronor totalt. 600kcal, 60g protein, 15g fett, 50g kolhydrater.

Kvällsmål.
Samma som frukost

Totalt för dagen. 62 kronor, mindre än vad de flesta lägger på sin lunch. Ca 2000kcal, ca 140g protein, ca 60gram fett, ca 220g kolhydrater. Fettet är enbart bra och nyttiga fetter, kolhydraterna är alla relativt låg GI(förutom havregrynet som är medel), gott om fibrer, mer protein än vad en vanlig människa behöver och man får i sig hyffsat med mineraler odyl. Runt 1800kronor i månaden. Komplementera med en burk billig multivitamin(60-70 spänn), 1-2 kronor per dag.

Det finns dessutom många sätt att skära ner kostnaderna ännu mer. Byt ut både kyckling och tonfisk mot sojabönor så har du vipps sparat säkert 10 kronor per dag och ökat kalorierna. Är man kvinna kan man för det mesta klara sig på mindre kalorier än i exemplet ovan, ännu billigare! För en vuxen man så blir man inte mätt och belåten, men man överlever och får inga bristsjukdomar!

Jag hade personligen inte ätit på sättet ovan eftersom det är totalt meningslöst om man vill bygga, för mig hade det krävts mer proteinkällor. Men för en vanlig hederlig svensson med en lite ölmage så hade det bara gjort gott. Jag levde själv på 1800kcal/dag under ett halvår samtidigt som jag styrketränade 4ggr i veckan, promenerade 1,5 timme om dagen och stod på trappmaskin i 40 minuter 3-4ggr i veckan.

Kommentarer
Postat av: karim

När jag pluggade i Lund 2001-03 kunde jag lägga undan ca 1500- 2000 kr/mån (av 6500) Det är klart, allt är ju billigare på landsbygden så det var ju egentligen inte så svårt. I Stockholm får man verkligen jaga priser om man ska kunna spara så mycket. Och ha en vettig hyra.



Jag brukade äta linssoppa till middag 2 ggr i veckan, havregrynsgröt varje frukost (med mjölk dock) och mycket cous-cous sallader, pasta ett par gånger i veckan och grönsaksstuvningar. Fisk, särskilt särskilt strömming åt jag minst en gång i veckan. Det gick hur bra som helst. Jag tränar dock inte så jag äter bara två gånger om dagen. Idag har jag faktiskt bara ätit frukost.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback